söndag 3 september 2017

Höstblomning!

Tog en sväng med kameran och hittade dessa höstmotiv i rabatterna.
Angelica gigas
 Ligularia och Angelica gigas, Rödkvanne
AstilbeLilium Night Flyer
 Astilbe och Lilium Night Flyer
Aconithum heterophyllumPanterlilja Lilium pardalinum
 Aconithum heterophyllum, Stormhatten med annorlunda blad. En stormhatt helt i min smak, med mild blomfärg och nässelliknande blad, blommar för första gången i vår trädgård. Den är av egen produktion och såddes tack vare inspiration från boken Drömplantor Den nya genertionens perenner. Vill du så den får du vara beredd på att det tar några år från frö till blomning.

Panterlilja Lilium pardalinum är inte dum som förgklick.

 Rondellpetunia
 Rondellpetunia mitt i vår egen lilla rondell ;) Två plantor i stor kruka blev så är frodiga.

 Intill växthuset har fjolårets rondellpetunior ynglat av sig runt krukan med olivträdet. Där växer nu en krans av små plantor som blommar i olika ceriserosa toner. En med stjärna och en i mjukt gammelrosa har jag planterat i egna krukor för att spara, ta frön av och försöka övervintra. Rondellpetuniorna är väldigt enkla att sticklingsföröka.
Hostan Kiwi Full Monty är så fin!

10 kommentarer:

  1. Vacker höst blomning hos dig! Att ta sticklingar på petunia har jag aldrig provat. Tack för tipset!
    Fin hosta.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När sommaren var som den nu var, kall och ostadig, får vi hoppas på en härlig höst! Petuniasticklingar, i alla fall av Rondellpetunian eller Tidal Wave, är ett lätt förökningssätt.

      Radera
  2. Så vackra höstblommor! Mina liljor - som jag hade massor av tidigare - har dött ut. Uppätna av liljebaggar, så det blir inga fler på några år nu. Dom senaste som blommade var två grupper med lackröda, men när jag tittade efter dom i förrgår så var det bara raka stänglar kvar utan ett enda blad eller en enda blomma!
    Men "röd kvanne" skulle jag helt klart kunna tänka mig!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd på liljorna. Här verkar vissa liljor klara liljebaggarna riktigt bra medan andra är hårt angripna.

      Radera
  3. Så roligt att få se hur det blommar hos dig,verkligen..Har själv också en röd Kvanne som blommar och som insekterna gillar..Tycker den är hel läcker växt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd bara att den här blommar så sent att den kanske inte hinner utveckla några frön.

      Radera
  4. Hej Ulrika!

    Vacker sensommarblomning med sköna lite höstliknande färger. Efter denna sommar hoppas jag på en lång skön höst med lagom sol och nederbörd innan vintern kommer.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  5. Vacker blomning och höstfärgerna har också kommit. Det börjar krypa neråt nollan i Småland också. Rödkvannen verkligen imponerande röd. Så snygg. Har inte lyckats med min här.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är första rödkvannen vi har här och den enda jag lyckats dra upp från frö trots många försök. Skulle önska att några frön hinner mogna. Säkert är det fukten vi fått med jämna mellanrum som gjort den så vacker och hög.

      Radera

  6. thank you for this your broadcast provided bright clear concept..
    หนังตลก

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...