fredag 18 augusti 2017

Meconopsis rudis

En första sådd av Meconopsis rudis blommade här i slutet av juli. Samtidigt intill blommade M. horridula och M. betonicifolia så det var lätt att jämföra blommorna.

Att vänta på den första blomningen av en planta man själv har sått är spännande.

Här har M. rudis knopp börjat spricka upp och den ser verkligen blå ut.

 M. rudis blev verkligen lysande blå!

M. rudis

 
Meconopsis horridula

Meconopsis betonicifolia

Härliga himmelsblå blommor har de här tre, men de kan variera i färg. Förra året hade vi en violett M. betonicifolia men den klarade inte vintern. M. rudis verkar variera, kan till och med bli rosa.

Samla frön

Att samla in fröerna och så nya är smart då många är tvååriga och dör efter blomningen. M. betonicifolia brukar överleva längre men har ändå lätt att tyna bort om bladrosetten är kraftig och vintern blir blöt.

7 kommentarer:

  1. Vackrare än så lär det aldrig bli. Meconopsis är i en klass för sig även om de om man aldrig får garantier att de återkommer.

    SvaraRadera
  2. Så fantastisk släkte med alla sina arter. Min kanske absoluta favvo.
    Dock sådde jag en sex olika arter i vintras - inte EN ENDA har kommit upp ;-(
    Får väl satsa på färdiga petunior i stället (fast har bara ynka plantor även av dem i år. Sniglar och brist på sol skyller jag på) eller något ännu enklare - kan du komma på något som gillar blöta, solfattiga vintrar och somrar och en idiot till odlare ,-)?

    Ha det! /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frön är frön och ofta blir det inget alls även här. Ja du vet nog hur mycket som ska stämma för att det ska gro. Allt beror inte på odlaren heller utan frökvaliten är väldigt avgörande, tror jag. Riktigt usla somrar skulle mossa och svamp vara mitt val. Tänk så läckert med mossmattor snygga buskar och vackra svampodlingar!

      Radera
  3. En ny, för mig, men väldigt vacker art. Har svårt att hålla isär vem som är vem när det gäller överlevnad. Bled ledsen i våras när jag upptäckte att rosetterna som överlevt ute en eller två säsonger och som borde blommat i år var ruttna. Men det är bara att leta nya frön :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Härliga nyanser måste jag säga och särskilt när man ser dem så här tillsammans. Tack för tips att så om. Jag trodde de var perenna. Kanske finns det några frön kvar att samla in här men de ser ut att ha vuxit bra och satt sidorplantor. Håller tummarna för överlevnad.

    Grattis till dina vackra sådder!
    /Anette

    SvaraRadera
  5. WOW! Ljuvliga blåa toner.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. I love the blog post, and you helped me make such a fun card with it!
    หนังตลก

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...