lördag 26 augusti 2017

Cremanthodium reniforme

Att lyckas med kinkiga växter är lycka! 

Just nu är det så roligt att få se en alldeles egen Cremanthodium blomma. Att den uppdragen från ett litet frö från fjärran land gör det hela ännu roligare.
1,5 år har gått sedan fröerna såddes inomhus med vetskapen att just den här arten är svår, mycket svår. Hoppet om att få fram några livsdugliga plantor var inte särskilt stor. Desto större var lyckan när det faktiskt började spira i krukorna.
Cremanthodium reniforme

Odlarens insikt

Med tiden kom insikten om att mycket fukt och näring behövs för att hålla plantorna vid liv. Fröernas kondition verkar också vara avgörande för hur bra de gror och sedan överlever. Den här gången var fröpåsarna välfyllda och flera odlingsmetoder kunde testas. Slutsatsen blir att det krävs många frön av god kvalitet för att få fram några plantor överhuvudtaget. Många andra fröpåsar vi testat som innehållit färre än tio frön har inte gett några plantor alls.

Fortsatt skötsel

När de väl grott gäller ständig fukt och regelbunden gödsling. Extra belysning är ett annat krav om man sår inomhus i början av året. Det fungerar även bra att ställa sådden utomhus och låta dem gro under sommaren, de behöver ingen stratifiering. Såjord blandad med grus, grov sand eller små lecakulor, gärna alla tre verkar också bra. Mycket väldränerat i krukan fugerar bäst. Samma regel när de planteras ut på sval och fuktig plats i trädgården.



Nu hoppas vi att övriga plantor kommer igång med blomningen nästa sommar.

Det finns fler inlägg här om Cremanthodium om du använder sökrutan  annars kan du gå vidare här : https://spettospade.blogspot.se/2016/02/karlek-till-vaxter.html

Våga prova och ge inte upp!

8 kommentarer:

  1. Förstår att det känns extra bra när man sått något sånt där svårt! Man får gratulera!!
    Själv skulle jag aldrig våga mig på det, kan ju inte ens få sånt som är "mycket enkelt" att överleva. Gro gör det väl, men det är tiden efteråt som jag tycker är svår. Jag vet inte hur många gånger som jag ställt ut mina småplantor över avhärdning och vädret satt en massa käppar i hjulen.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Oj, så spännande och vacker är den förstås!

    Du har tålamod och kunskap vilket krävs när man skall driva upp spännande växter. Är den härdig här i vårt land?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå den klarar vintrarna det är somrarna, de gånger de är varma och torra, som kan ta knäcken på dem. De trivs i svala fuktiga lägen.

      Radera
  3. Rysningar av behag och avund får jag, när jag läser ditt inlägg. Visst är det en makalös känsla att klara av riktigt kinkiga växter. Det krävs erfarenhet, kunskap och skicklighet - och allt detta har du! Jag tar bort det där med avund - det är bara dumt...! Jag gläds å dina vägnar istället!

    Ha det jättegott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja! Så bra för jag vill absolut inte väcka avundskänslor med inlägget bara visa att det som verkar svårt ändå kan lyckas😊

      Radera
  4. Metodiskt som en forskare tar du dig an sådderna och ger dig inte och belöningen kommer så småningom. Älskar sånt här nörderi men har sällan tålamodet själv.
    Grattis till fina blomningen!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Den här gången kom belöningen oväntat fort😊

      Radera
  5. I love your artwork and follow you pots this very minute!
    หนังตลก

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...