måndag 3 juli 2017

Trädgårdsvisning 2/7

I söndags fick vi besök från Umeå Trädgårdssällskap
Vädret kunde i bli bättre och tänk att trädgårdsmänniskor är så fantastiska glädjespridare. 
Det är ett rent nöje att öppna sin trädgård i några timmar. Visst får man lov att tänka till lite extra ibland men samtidigt får man så mycket visdom och positiv energi tillbaka.
Vi tackar så mycket för att ni ville besöka vår trädgård och ni är varmt välkomna tillbaka!


Den här gången var det de här växterna som blev extra uppmärksammade.
Trädgårdsnattviol Hesperis matronalis och den rikblommande smalbladiga Strandirisen


 Den vita pionen som jag trodde var en Paeonia veitchii Alba, vit Rosenpion, eftersom det stod så på etiketten, är nog snarare en hybrid mellan P. emodi och P. anomala ssp. anomala. Hybriderna är vanligare men väldigt lika den mer ovanliga äkta Näckrospionen Paeonia emodi. Det var en vänlig besökare som tipsade om att kolla upp den bättre och mycket riktigt ingen vit Rosenpion utan något ännu bättre.

 En Angelika med sina enkla grönvita blomställningar fick nog mest mina egna ovationer. Jag har en viss förkärlek till växter med liknande blomställningar. Snöbollsbuskens runda bollformer fick däremot flera besökares beundran.

 Stumpery och Surhålet

Bladen av Filipendula multijuga 'Hjordis' väcker som vanligt uppståndelse.
Hostan och Aquilegian upptäckte jag själv när jag vandrade runt med kameran.

Det var några som showade i söndags. Visar fler en annan dag.

3 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att besöket hade mycket att njuta av! Själv är jag ju extra svag för pionernas charm och de är minsann inte de lättaste att hålla ordning på.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. NHesperis - fast den lila varianten - hade vi "vildväxande" på ängen i Älvjsö Stockholm. Det är en av min gubbes favoriter, så när jag hittade en planta på en trädgårdsmarknad så köpte jag naturligtvis på mig den. Nu har vi en planta i en hörna av långrabatten - och så massor på kalhygget utanför. Det senare är trevligt, för den är ju bara tvåårig. Nu har den en chans att överleva.....(Jag har en viss förmåga att rensa bort småplantor av både ogräs och icke ogräs!)
    Sen har jag också en felmärkt P. vetchii, rosablommande, som jag skrev om på bloggen tidigare som INTE är en rosenpion. Men vacker är den.....
    KRAM
    Susie
    susie

    SvaraRadera
  3. Vackra växter i bilderna :) Men det är fascinerande hur olika vi ser och uppfattar. Jag ser som du ofta blomställningar likt den du gillar. De stora, skrikiga och som absolut skyltar med sin närvara var mer i den tidiga trädgårdseran. Nu är det mindre, stillsamt och fina detaljer som lockar - ja åtminstone mig :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...