lördag 10 juni 2017

Trillium!

Stor favorit i trädgården

Just nu blommar många av de egna sådderna, troligen är det frön från Trillium erectum som såddes för många år sedan. Variationerna är många...kan inte välja någon favorit... alla är fina på sitt sätt.

Trillium








 Så egna Trillium

 Vill du prova att så dina egna Trillium har du störst chans att lyckas om du får tag i helt färska frön på hösten. Jag plockar frökapslarna när de böjer sig ner mot marken. Frökapseln som är mjuk är lättast att mosa mellan fingrarna. Sprid sedan ut innehållet av frön på ett skuggigt, fuktigt ställe i trädgården. Märk ut platsen noga, man glömmer så lätt var och vad som såddes då det dröjer ett tag innan det gror. Första året är bladen små och avlånga, året därpå blir de större...men ha tålamod, om några år blommar de sagolikt vackert!

5 kommentarer:

  1. Helt otroligt vackert med så många variationer av treblad. Jag måste nog pröva ditt tips :-)

    Ha't!
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Så vansinnigt vackra allesammans. Lämnar sniglarna något kvar så ska jag definitivt pröva din variant av frösådd. Jag fick frön av din Thalictrum Kina och de grodde fint. En planta växter sig stor och fin i våras men bara efter en natt var den reducerad till hälften och med bladen i slamsor. Tack och lov repade den sig och är på gång igen. Det är alltid spännande med frösådder!
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  3. Trillium fungerar inte här trots att jag försökt ha dom i murrabatten där det är halvskuggigt och där jag kan hålla lagom fuktigt för t.ex. Rhododendron. Men Trillium, nej.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. När jag ser dina vackra fröplantor ångrar jag att jag aldrig köpte de där fröpåsarna med Vaseyi-hybrider från Konnässörsklubben. Väldigt vackra!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Vackra ser de ut allihopa!
    Låter alltid så lätt när du beskriver sådderna...ska börja med att prova med Rododendron:)
    Tack för all inspiration!
    Ha det gott!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...