lördag 13 maj 2017

Från staket och kyla till Strätta!

Tack för goa kommentarer om staketen! 

Jag blir så glad och nu är jag övertygad om att de fungerar som de ska. En arbetsvecka med dagbarnen har gått och ingen har slunkit in i det allra heligaste, jag menar lådorna med sådder och plantor på tillväxt.
Jag var väl inte så tydlig med hur jag knåpat ihop sektionen med kvistar av Korallkornell Cornus alba 'Sibirica' så jag visar det här. 

Staket
Om man tittar noga ser man att de grövre som går att borra i är skruvade och de tunna är najade med metalltråd. Några andra har vävts in på slutet och jag ska väva in några fler i spiralmönster från mitten och utåt. 
Veratrum nigrum
För tillfället gör vi inte så mycket åt planteringarna och det beror på det kyliga vädret. Leif har gjort några tappra försök att snygga till men det blir väldigt korta stunder.
Många växter trotsar vädret och särskilt snabb är den Svarta nysroten Veratrum nigrum på bilden.

 Torsdagkvällen var bitvis så vacker med nyfallen snö och solsken att kameran kom fram.

Pulsatilla integrifolia
Den vackraste Pulsatilla integrifolia är på gång. Knopparna har krupit upp ur den vintergröna bladmassan. Och här kommer några fler trotsiga...



 

stumpery


Strätta Angelica sylvestris
Strättan Angelica sylvestris från vildinsamlat frö är på gång. En ädlare mörk variant av den Angelica sylvestris 'Vicars Mead', sågs på bloggen hos Clas Dalby, ser också pigg ut.

Nu känns det som att värmen är på väg och vi har en helg på oss att vila i massor av trädgårderande.
Härligt, härligt!


9 kommentarer:

  1. När en del av mina alpiner piggnar till skulle jag önska att det såg ut hos mig som det gör hos dig - lite snösmältning, lite sol....
    Backsippan ser ut att ha lånat en kosackmössa ;-) Så fint!
    Du är då en riktigt duktig konstnär och inspiratör som skapar så vackra saker av kvistar. Får jag tid över ska jag prova något liknande och göra en grind till mitt lilla grönsaksland. Och, varför inte en tavla?
    Ja,du ser! Du sätter griller i huv'et på folk .-))!

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va gla jag blir! Det är helt underbart att skapa fritt ibland så det hoppas jag du gör😊

      Radera
  2. Ser där ja, nu börjar det bli vår även hos er där uppe:)
    Hoppfulla bilder.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi känner ett litet hopp om bättring😊

      Radera
  3. Wow! Det var snyggt med korallkornellens röda grenar. Så duktig du är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En idé som tydligen gick hem😊Tack!

      Radera
  4. Så härligt med bildbevis om att våren är på väg hos er. Stubben med... ..nu kommer jag inte ihåg vad de kallas, och en mössa av snö var vacker i motljus. Tänker att alla växterna hos dig måste trivas med mycket och långsamt smältande snö :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Äntligen kommer våren till er, så skönt! Här blev det ingen i år, vi fick sommar direkt. Konstigt väder har det varit med sol, kyla, blåst och torka - så massor av buskar och träd är skadade. Det är den hemska kombinationen som gjort det! Men igår fick vi 8 mm med regn - underbart!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Great Article it its really informative and innovative keep us posted with new updates. its was reallyvaluable. thanks a lot.orologi replica
    replliques montres
    Rolex Replica
    replique montre suisse.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...