lördag 6 maj 2017

English style?

 Cottage Garden

Det kanske inte alls är samma sak och aningen sent påkommet, men lite cottage garden har vi nog här på Hällan? Fredagen blev en tuff jobbdag och vi hade helt plötsligt sommarvärme i trädgården igår kväll. Inte kunde jag slå mig till ro med det här inlägget då inte.
I alla fall har jag sedan länge inspirerats av en gammal bok vars originaltitel är Cottage Garden. 

 Den här boken åker fram ur hyllan titt som tätt. På svenska heter den Trädgården i mitt hjärta av Christopher Lloyd och Richard Bird, 1990. Svensk text bokförlaget Forum 1992.

När jag tittar och jämför verkligheten med boken är det rätt så mycket som stämmer överens.

Boken tar upp: Trädgårdstraditioner till exempel att det förväntas se naturligt ut runt stugan, finnas prunkande blommor,bärbuskar och trädgårdsland. Har gården hönshus och bikupor är det ett plus i kanten och allt ska givetvis präglas av ordning och reda.

Vi har det mesta förutom flygfäna, men kanske när mer tid kommer ...

I boken räknas en hel del trädgårdsväxter upp och vi har planterat in många av dem.

Ett kapitel handlar om fina detaljer i trädgården, grindar, staket, gångar.....härlig inspiration!


Slutligen får man ännu mer inspiration till planering av trädgården och skötseltips, både tecknat och bilder.

För större klarhet i begreppen kika in till ENGLISH STYLE/BLOMMIG FREDAG!

6 kommentarer:

  1. Spännande - det var en bok jag inte hört om. Men att skapa harmoni med färger och växter som kompletterar byggnader är ju jättebra tips. Fingerborgsblommor känns engelska liksom en hel del andra växter. Er trädgård ser ut att vara helt underbar :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  2. Tack för titten Ulrika! Ser fint ut, fingerborgsblommorna är så fina, ger höjd i rabatterna. Nu hoppas jag att nykomlingarna från förra året de bruna skall blomma i år.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Det syns tydligt var din inspiration kommer ifrån! Så lummigt och vackert på dina bilder. Jag ska genast kolla om boken finns på biblioteket.

    SvaraRadera
  4. Visst har du en engelskinspirerad trädgård! Härligt!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Ser ut som en bok for meg!
    Nydelige bilder!

    SvaraRadera
  6. Helt fantastiska bilder du visar. Själv har jag aldrig tänkt mig att ha någon speciell stil - alltså saknar jag cottage garden- influenser i min trädgård. Men, oj vad jag uppskattar stilen!

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...