lördag 1 april 2017

Vintersådder

Ett litet vårtecken trots att vi fortfarande har meteorologisk vinter

För första gången provas vintersådd av grönsaker i växthuset och än så länge fungerar det.
Fröerna, sallad, svartkål, spenat, ruccola, målla, såddes den 12/2 och har stått i det ouppvärmda växthuset sedan dess. Allra först grodde den rödbladiga mållan och nu är även resten på god väg. 
Man har svårt att tro det men de verkar klara sig bra trots att det blir flera minusgrader nattetid.


Jag har läst på om metoden i bloggen Farbror Grön, väldigt lärorikt kan jag lova.

Nu ska jag även ta och prova några blomster vintersådder som Ringblomma, Vallmo och Zinnia. Vi har ju fortfarande meteorologisk vinter här så man får väl kalla det vintersådder ett tag till. 
Förhoppningsvis blir plantorna kompakta och tåliga med den här metoden och man har ju liksom förberett mycket genom att kunna så extra tidigt. Snart har vi riktig vår även här och den växt explosionen som följer brukar alltid bli en överstressig tid. En annan stor vinst är att slippa förodla allt inomhus.
Normaltid att sätta igång värmefläkten i växthuset brukar ligga kring slutet av april, men nu tror jag att det sker i mitten av april. Inte länge kvar, tänk så fort det går! :)))
  
Andra vårtecken hittar du hos

19 kommentarer:

  1. Jag testade att vinterså grönsaker förra året i växthuset, det funkade utmärkt. Har vintersått i år också och allt har redan växt massor :-) Trevlig helg! /Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra då borde det fungera hela vägen här också. Det jag har upptäckt är att man tjänar mycket tid och fler plantor klarar sig bättre i trädgårdslandet när de är förodlade. Sallad är ett exempel som jag på senare tid drivit upp inne och sedan planterat ut i landet. Nu blir den nog vintersådd i framtiden, lite enklare och platsbesparande.

      Radera
  2. Jag har inte testat på vintersådd men blir lite nyfiken på det nu.
    Ha en go helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte riktigt sett slutresultatet här ännu men nog verkar det som en bra metod, värt att prova.

      Radera
  3. Så bra det fungerat! Brukar du vattna några gånger?
    Bra när det tar mindre plats inomhus.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var en aning skeptisk med tanke på att det blir väldigt stora temperaturväxlingar i växthuset men det ser ut att fungera trots det. Jag la på snö ett par gånger för jorden torkar trots att det är kallgrader. Nu kan andra plantor få plats inne om man vill det :)

      Radera
  4. Jag vintersår jättemycket sedan ett par år. Både grönsaker och perenner och sommarblommor. Funkar super!
    Dill kan ju vara lite svårt att få igång i rabatterna men som vintersådd funkar den perfekt!

    Bästa är att man just tjänar utrymme och slipper ha sådderna inomhus.

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag sådde en kruka dill, vilken tur.

      Radera
  5. Låter jättebra, får nog testa det. Har provat med perenner utomhus i plastbackar, än så länge är det bara grönt i en back. Börjar bli fullt inomhus, med tomater, chili och paprika.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är värt att prova även med grönsaker. Nu såg jag att även tomater kan sås på vintern och blir då stadiga och kompakta, men jag undrar om de hinner bli något om man gör så häruppe. Får göra ett test nästa år för nu är årets tomatplantor redan på gång i fönstret.

      Radera
  6. Lovande små groddar i dina krukor. De kommer här också men jag fuskar och stöttar med en frostvakt. Det är fascinerande att tänka sig och sen se växtkraften i de små fröerna.

    Ha en härlig söndag! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fantastiskt att se fröna börja gro i kylan och jag kommer vara kall och vänta med frostvakt några veckor till. Först när de plantor som drivits upp inomhus ska flytta ut sätts värmefläkten igång.

      Radera
  7. Nå ga du meg en god ide! Dette skal jeg prøve ut i dag, det begynner å bli trangt om plassen innendørs, så jeg hsr lurt på hva jeg skulle gjøre. Ha en fin søndag! Anne-Kristin

    SvaraRadera
  8. Så spennende med vintersådd. Fint når man har et drivhus og mens man venter på våren. Hos meg er det fullt innomhus:)
    God søndag.
    Jannicke

    SvaraRadera
  9. Lycka till med dina sådder, hoppas våren kommer till dig snart.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Smart å så noen grønnsaker tidlig! Jeg kom liksom aldri igang, bortsett fra gresløk og persille, som vokser til :)

    SvaraRadera
  11. Så smart att testa att använda växthuset redan nu även om det är vinter utanför jag såg att inne i vårt växthus så var det 15 plusgrader på dagen trots att solen inte lyste.Ska absolut så en del redan nu så tack för tipset.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  12. Jag har också en del sådder i växthuset och det tycks gå bra trots nattliga minusgrader.
    Kanske jag ska göra som du och så lite zinnia redan nu?

    SvaraRadera
  13. Det kommer att bli jättefina plantor!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...