lördag 8 april 2017

Rhododendron!

Dagens tema i blommig fredag är - Fröer eller vårplantor jag inte kan vara utan! 

Mitt måste är Rhododendron. Små,små frön och till en början väldigt små plantor är vad som grönskar i många av mina krukor inomhus under våren. Sedan växer de till sig förvånansvärt snabbt när de skolas om,vattnas och gödslas. 


 Några av fjolårets sådder är just nu så här stora.


Övervintring

Vintern har de klarat bra i stora plantlådor med lock som får ligga på ett tag till. I vissa av lådorna som torkat upp skottade jag in ett lager snö innan locken drogs tillbaka.


Var ska alla få plats

Mina funderingar är nu att plantera ut många av dem i en skogsdunge i utkanten av tomten. Vi har inte så många jättebra platser för Rhododendron i planteringarna eftersom det är torrt överlag här, men där i utkanten är det fuktigare. Det borde bli bra.

Så här gör jag när jag sår Rhododendron.

Andra tips på plantor och sådder ser du i Blommig Fredag.


16 kommentarer:

  1. Vilken härlig syn :) Jag är ledsen - inga av mina sådder har kommit upp nu i vinter. De brukar ju gro hur lätt som helst med värme, fukt och lagom med ljus.

    Ser framför mig dina rhododendronbuskage om några år... Vilken underbar syn det kommer bli.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd på dina sådder. Jag har haft problem med vissa fröpåsar, kanske har de kort hållbarhet eller kan vara dåligt matade från början.

      Radera
  2. Jaa! Rododendron är ett måste! Även om jag har några egensådda så gillar jag bäst sticklingar - för snabbare resultat ;-) Är man till åren kommen, så som undertecknad är, kan det vara kul att få se resultat redan året därpå - för att man vet ju aldrig...
    Ha en fin helg!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Numera gillar även jag sticklingsförökning, tack vare dig :) Det går helt klart mycket snabbare!
      Frösådderna gillar jag därför att jag har lättare att få tag på ovanliga sorter den vägen. Det beställdes en hel del nya i år som förhoppningsvis ska klara sig här.

      Radera
  3. Tummen upp Ulrika! Det där har du gjort bra, nu får du vänta och se vilka skönheter du har åstadkommit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa har blommat redan efter tre år så kanske är någon ny blomning på gång inom kort :)

      Radera
  4. Så häftigt!! Det måste jag prova:)
    Tack för inspiration och Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt att kunna sprida lite inspiration :)

      Radera
  5. Fantastiskt att kunna så rhododendron det har jag inte provat.
    Skulle vara riktigt roligt att pröva det. Var köper du fröna?

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har beställt från Trädgårdsamatörernas lista, Trillium.no, Mojmir Pavelka. Det finns fler om man söker på Rhododendron seeds.

      Radera
  6. Du är ju helt fantastisk att trolla fram än det ena och än det andra ur dina frön! Mycket intressant läsning om hur du gör med rhododendronfröna. Hoppas kunna testa nån gång.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så fantastiskt roligt att odla! Självklart ska du prova - det är egentligen väldigt enkelt :)

      Radera
  7. Formering av Rhododndron er det ikke så ofte man hører om. Håper du finner en egnet plass! Er jo så flott med en "skog" av blomstrende Rhododendron.
    God helg!

    SvaraRadera
  8. Va spännande! Nu måste ajg läsa på mer om både frösådd och sticklingsförökning av Rhododendron känner jag:-)
    Hoppas du visar bilder så småningom på skogsdungen med Rhododendron i....det lät fint!

    SvaraRadera
  9. Är riktigt imponerad av dina rhododendron sådder.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...