tisdag 7 mars 2017

Nytt som testas

Aethionema schistosum
Skifferklippört

Ibland när fröer beställs från STA, Sällskapet Trädgårdsamatörerna, kommer några för mig helt okända sorter med i listan. Den här gången damp de här ned i postlådan tillsammans med övriga fröpåsar. 
Den såddes direkt inomhus utan köldperiod och grodde snabbt.

Aethionema schistosum

Att den doftar och blommar vackert under våren låter bra. Bladen är blågröna, blommorna ljusrosa, den är torktålig och bör placeras väldränerat. Om den klarar våra vintrar är jag osäker på men det blir roligt att prova.

4 kommentarer:

  1. Spännande! En växt för era fina alpinpartier kanske?

    SvaraRadera
  2. Så kul när det börjar gro :) En växt som var helt okänd för mig. Hos mig har en Cremanthodium grott men en gulblommande som jag sådde i början av februari. Så nu hoppas jag på de andra också.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Så spännande! Låter lovande med doften och fina blommor.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Det är alltid kul med något nytt! Förmodligen en av anledningarna till att min ,långa perennrabatt blev mig övermäktig till slut och fick grävas bort!! Men man är ju inte sämre odlare än att man kan gräva upp nya..... *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...