tisdag 21 mars 2017

Kål


Att odla vackra kålplantor kräver sin odlare!
Många är fienderna men det är mödan värt att få äta egen kål.
Täcka med duk är viktig men fult. Vill man se kålplantorna kan man i alla fall täcka dem den första tiden tills de börjat bli kraftiga. Ska testa nätet som Sara Bäckmo använder denna gång. Lär inte vara snyggt men säkert håller det bättre och är lättare att hålla upp med enkla stöd. Fiberduk trasas snabbt sönder. 
Harar däremot kräver kraftigare nät. Att de verkar gilla Rödbetsblad allra bäst  kanske gör att de får  en egen odling att frossa av. Förodling rekommenderas varmt, kraftiga plantorna klarar angrepp bättre och hararna gillar de små späda plantorna bäst.


Väldigt söta är de och de ska ju leva de med.


 Ska kålen växa och bli stor, vacker och god måste de gödas, gödas och gödas. Gödselvatten av hönsgödsel, ogräsrens och nässlor fungerar bra här. Jorden är givetvis innan plantering berikad med stallgödsel och kompost. Kompost blandning med Bokashi sedan några år är super!
Försöker även börja med täckodling, har inte riktigt kommit igång ännu. Det tar sin tid att lära gamla hundar sitta ;)

Vill man äta giftfritt får man kämpa lite det finns inga genvägar !?


Jo, en sak till, om man blandar det ätbara med många olika blomster hittar inte skadeinsekterna igen godsakerna lika lätt, hoppas jag. Dessutom blir det vackert i landet!

Nu finns mycket matnyttigt att läsa om kålodling på många ställen. Hittade några bra tips här på Skillnadens trädgård

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Underbar reklam för egenodlad kål. Jag kom på att jag ju ska förgro mina frön av några olika sorter. Men sen måste jag ge mig ut och berika hörnan där de ska planteras. Har ingen jord där jag jobbat ner bokashi under flera år. Men det borde väl funka om jag gräver ner nu och det får gå några veckor. Det brukar bildas ett fint vitt ludd på jorden efter 1-2 veckor. Sen växer det jättebra och mycket friskare skörd.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Tack för tips, ja, nu blev jag ju sugen på att testa att odla lite kål jag med.
    Ha det så gott!

    Hälsningar/Hans

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...