tisdag 21 februari 2017

Trädgårdsland 2017

Skippar kålen och testar något helt nytt i år!
Efter förra årets invasion av kålälskande insekter, mest Kålmal, odlas det släktet på en mer undanskymd plats.
 Planerna är i full gång och här syns vartåt det lutar. Landet ligger i fokus bakom huset och utgör förgrund i utsikten från vardagsrummet så här ska det vara vackert. Blommor och snygga grönsaker om vartannat.

Så här såg platsen ut i juni förra året.
Jordgubbar i förgrunden, gamla spaljén till höger mittemot muren, sittplats med kameleontbuske och  trädgårdslandet i mitten. 

Har skissat på en planteringsplan men den är än så länge i "kladdstadiet" och får visas senare.

 Nytt för i år blir bland annat Kronärtskocka, Kardon och Klockranka. Känner mig helt oviss om hur de ska klara sig häruppe men det blir kul att prova.

Den här gamla spaljén av allehanda sly har gett upp efter snart fyra år, men står fortfarande upprätt. (har väl frusit ihop och klarat sig tack vare den snöfattiga vintern)
Här finns fler bilder av  Gammal spalje

En ny spaljé av armeringsjärn är tillverkad av en "Handy Man" vi känner och nu längtar jag till den tjälfria vårdagen när den kan sättas på plats. Skissen blev som synes ordentligt patinerad efter våra turer till byggvaruhuset för att skaffa materialet. 

Nu blir det skidtur i en gnistrande vacker vintervärld!


6 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!

    Vilket vackert grönsaksland ni har skapat!

    I natt har snön vräkt ner här och vi är nog insnöade, snabba kast i vädret numera. Snö ville jag ha för grundvattnet ligger långt under det normala men måttligt hade räckt. Ut och borsta alla hängande träd och buskar i morse, jag hann innan något knäcktes helt av men det skall komma mer nederbörd så det hamnar kanske hos dig också så småningom.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Gnistrande vinterlandskap - som jag började längta nu. Har inte varit i Hemsedal en endaste gång den här säsongen. Låter spännande med dina planer och jag är nyfiken på nya ställningen. Jag samlar inspiration - hela tiden :)

    Men jag kan glädjas åt solsken idag :)

    Go tur! Carina

    SvaraRadera
  3. Hei!
    Grønnsaker sammen med blomster synes jeg det absolutt det skal være. Det er vakkert. Kålplanter synes jeg nesten er skulpturelle og ønsker meg dem, men har vi kålflue og de tar livet av dem. Vet ikke om jeg prøver i år. Det er så trist å se at de bare kneler.
    I natt kom det snø her også.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  4. Ja, tänk så vackert ett grönsaksland kan vara! Din ser helt ljuvlig ut. Även jag har laner....:-)!
    Ha det gott!

    /Anja

    SvaraRadera
  5. Ser fram emot och se ny spaljen! Trädgårdslandet också så klart:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Härligt grönsaksland! Spaljéerna så fina och permanenta material underlättar verkligen. För hönsens skull, har jag flätade staket runt några rabatter som behöver göras om vartannat år, varje gång tar det en dag.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...