söndag 6 november 2016

Vitlök

Hemodlad vitlök är bäst!
I onsdags kom äntligen vitlöken ner i en pallkrage. Översta jordytan var redan frusen men det gick bra ändå. Sedan bäddades kragen över med halm och några plankor som håller täcket på plats.
***
Läste nyligen att den mest kritiska tiden för vitlöken är tidiga våren. Om den blir torr bör de vattnas rejält för att inte stanna upp i tillväxten. Vårarna här är ofta torra och blåsiga så det ska jag lägga på minnet för att få skörda stora vitlökar.

Ha en skön söndag!

7 kommentarer:

  1. Det var ett rejält lager! Räcker det inte med snötäcke? Här i zon 4 täcker jag aldrig och vi kan ha barvinterperioder med neråt 15-20°. Tror det viktiga är att den inte kommer upp innan det blir smällkallt.
    Berätta gärna lite mer om hur det funkar i ditt klimat.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nog räcker snön vi har 30 cm redan. Jag var nog bara extra vårdande eftersom jorden var frusen och svår att jämna till över lökarna. Det blir tredje året jag odlar och det är inga problem att odla vitlök här.

      Radera
  2. Hei!
    Det har jeg ikke fått gjort ennå. Vinteren kom for fullt i går, så i dag må vi få inn resten av det som skal inn.
    God søndag! Anne

    SvaraRadera
  3. Kommer bli god råvara nästa höst. Fick också precis planterat vitlöken. Fast det blev mycket mer. Min mamma hade satt sig och plockat isär årets skörd till utsäde. Kommunikation är svårt ;)

    Jag har läst att de också ska gödslas tidigt nästa vårvinter för bra utveckling. Ska komma ihåg vatten och näring alltså. Fast jag strösslade ut en pelleterad gödsel med ben- och blodmjöl kompletterade med en liten giva hönsgödsel nu när jag tryckte ner utsädet. Gödseln är godkänd för ekoodling. Känns skönt att ha det gjort.

    Ha en fin söndag, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir det för mycket kan man ju alltid skänka bort en del. Jag ska ge dem något stärkande till våren i samband med vattningen.

      Radera
  4. Det blir allt härligt med egen Vitlök någonting som även jag hade tänkt prova kanske jag kommer till skott nästa höst.Det är ju så gott och gärna tillsammans med vilt kött. Hälsningar Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom håller sig den hemodlade mycket längre än den man köper.

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...