lördag 12 november 2016

Pulsatilla integrifolia

Till skillnad från sina övriga Pulsatilla släktingar saknar den här skönheten de flikiga bladen.  
2013
Dess naturliga hemvist ligger långt borta i Ryssland i området Sakhalin. Göteborgs Botaniska Trädgård tog hem den till vårt land så sent som 2003.

2016
 Vi har haft en planta, köpt från Spezialplant, i ca 5 år nu. 


Efter lite extra omsorger under den gångna sommaren ser plantan väldigt mycket piggare ut. Den är vintergrön och såg ut så här innan snön kom. Blomknopparna bildas redan på hösten och man kan ana några ludna knoppar långt inne bland bladen.

 2013

 Efter två år med en något svag planta kändes det bra att äntligen kunna samla frön från årets enda blomma. De såddes så fort som möjligt och grodde väldigt snabbt. Frön av det här släktet ska sås färska för bästa grobarhet.
Klarar de vintern har vi många nya plantor att sprida ut nästa sommar.

  2013

6 kommentarer:

  1. Vackrare än så kan det knappast bli, jag är svag för Pulsatilla rent generellt och den här var ju en superb företrädare för släktet. Jag gissar att den inte är speciellt lättodlad eftersom den inte finns tillgänglig i någon större omfattning, jag skriver i alla fall upp namnet på min lista.

    Tack för presentationen av denna skönhet!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får tag i en fin planta annars kan du höra av dig til våren(kanske finns här ngn liten som kan avvaras)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Oj, så vacker! Lycka till med odlingen. Om den blir lyckad måste det bli en otrolig fägring i trädgården.....
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  4. En ljuvlig liten godsak! Jag köper gärna en planta eller frön av dig om ni får över. Har försökt så frön men listorna har inte alltid rätt sak under rätt namn....

    Är det en av växterna ni satt i det renoverade alpinpartiet? Sen har vi väl i och för sig ganska olika klimat. Kanske att den föredrar era snöiga vintrar framför våra oftast blöta. Det vore kul att pröva den i vart fall.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas verkligen att det blir några plantor till våren. Men vet inte om jag lyckas komma ihåg då. Hör gärna av dig i maj är du snäll :)

    SvaraRadera
  6. Hei!
    Ja, dette var en skjønnhet. Blåfargen er nydelig.
    Ha det så godt! Anne

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...