torsdag 10 november 2016

Gentiana septemfida 'Alba'


Gentiana septemfida 'Alba'
En av Leifs lyckade sådder som planterats i den nyligen renoverade delen av vårt äldsta alpinparti.
Just den här blev inte helt vit som de andra fröplantorna utan pryds av några blå prickar på kronbladen. 

***
Fransgentiana är ingen raritet för oss eftersom vi har haft den vanliga blå i många år. Den frösår sig både här och där och blir lite väl stor och utbredd för vår smak. Hur de vita uppför sig när de blir äldre återstår att se.


6 kommentarer:

  1. Den var ju riktigt söt, de blåa prickarna är väl hur fina som helst. Jag har den blåa sedan många år och ja, den brer ut sig ordentligt. Däremot har jag inte hittat några frösådder men det kan bero på att jag inte förstått vad jag sett och därför rensat bort dem. Nu skall jag hålla ögonen öppna efter små plantor.

    SvaraRadera
  2. I min smak snyggare och mer originella med prickarna. Superfin!

    Ha't /Anja

    SvaraRadera
  3. Håller med dig och Anja - de små prickarna förhöjer :) Kul med frösådder som avviker det är väl därför jag har svårt att göra av med de som inte blommat ännu.

    Inlägg, kommentarer och annat på bloggen min... Jag vet inte hur din bloggplattform samlar info om andras inlägg. Men i och med att jag bytte webbhotell så har bloggen samma namn men en annan ip-adress och på en ny server. Jag tror att det är där det spökar. Det kan ta ett tag innan allt är ompekat.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just pga variationerna som kan dyka upp i frösådder vill man helst spara alla till man ser det slutliga resultatet. Många variationer förekommer. Ja då vet jag orsaken till sen uppdatering i blogglistan. Säkert ordnar det upp sig.

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...