fredag 18 november 2016

Att minnas

Att minnas är temat i Blommig Fredag den här allra första gången efter sommaruppehållet. Mycket passande tema just nu när man inte kan göra mycket nytta ute i mörkret och kylan. Istället får vi drömma oss framåt eller bakåt i tiden. Förra året vid den här tiden skrevs en hel bunt nya och gamla växter in i trädgårdens växtlista och nu är det fler som ska in i listan.

Här intill ett av trädgårdens minnes märken, pappas gamla stege, växer en Guldrams Uvularia grandiflora. Den ska kollas och finns den inte i listan ännu ska den in där tillsammans med de övriga plantorna.

 
 I alpinpartierna ryms många små växter.


Växterna skrivs in i ett Open Office kalkylblad med svenskt namn, vetenskapligt namn, planterings plats, inköps ställe, m.m. Där kan de sorteras efter var de är planterade eller efter något annat önskemål. Det blir ett bra komplement till skisserna när det blir färdigt. Något att plocka fram när en besökare undrar över något man inte minns namnet på.

Det blir så mycket lättare att minnas när minnet sviker ;)
Ha nu en finfin helg och 
kika in på bloggen Bland Rosor och Bladlöss där finns många fler inlägg på temat!

30 kommentarer:

  1. Så fint med stegen vid Sorgklockan! Har också saker och växter i min trädgård som påminner mig och olika personer som gjort eller gett mig dom. Just Sorgklockan är en sådan växt hos mig.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det även här-i en trädgård finns många minnen bevarade.

      Radera
  2. Så skönt att den ljuvliga fått ett nytt namn - Guldrams är mycket bättre än sorgklocka...

    Här behövs också extern minneskapacitet. Men eftersom jag programmerade förr så blev det en 'riktig' databas. Så minns jag inte bara växterna.. :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det är nu minns vi mycket men inte riktigt allt-lite olika minns vi också ibland, så minnena blir osäkra ;)

      Radera
  3. Härlig bild av stegen med Guldrams och vitsippor.
    Trevlig helg/Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den härlig och riktigt fin när den blev beskuren till detta format :)

      Radera
  4. Med dig skulle jag behöva vara granne med ;-)! Så duktigt och ambitiöst.
    Och vilka fina bilder att titta på!
    Ha en riktigt go' helg!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gärna det! Vilket team vi skulle bli ;)

      Radera
  5. Vilket vackert stenparti med så många fina växter.

    SvaraRadera
  6. Jättefint! jag skulle också behöva skriva upp allt, det är så svårt att komma ihåg vad alla sorter heter! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt roligt blir det när man kommit igång :)

      Radera
  7. Jättefina bilder. Jag försöker också skriva växtlistor . Det fungerade skapligt i början men nu känns det som allt rört till sig. Jag flyttar runt på växter, en del dör och andra kommer till. I vår måste jag ta med mig listan ut och försöka gå igenom rabatt för rabatt. Få se om jag lyckas se det. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det problemet har vi också - växterna verkar ha ben ibland och vissa försvinner, tycker ändå att det underlättar med en lista.

      Radera
  8. Hei!
    Vakre bilder.Når jeg ser bildene dine, er det lyset jeg savner mest.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det även här nu när är vi är i den mörkaste tiden. Vi får tänka på hur kort tid vi har kvar till det vänder igen, ca 4 veckor bara :)

      Radera
  9. Flotte planter! Ja, veldig lurt å skrive oversikter! Jeg er helt avhengig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu ska jag ta ett pass med listan igen. Regn och blötsnö lockar inte ut mig förrän senare idag :)

      Radera
  10. Fantastiskt fördelaktig placering av strandirisen (hoppas jag inte misstar mig), den kommer verkligen till sin rätta.
    Hos mig är det ingen ordning på administrationen och jag beundrar (och avundas) alla som är så organiserade som ritningar och kalkylblad. Namn faller i glömska, däremot minns jag ofta hur en växt hamnade på min önskelista, var jag har sett den för första gången och varför jag föll för den. I synnerhet när det var privata trädgårdar som har inspirerat blir minnena starka. Som nu med irisens placering. Det blir nog delning till våren....
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  11. Tack! Det är en Tuviris Iris setosa en väldigt tålig och rikblommande Iris. Den klarar sig trots att det växlar mellan dyblött och kruttorrt just där.

    SvaraRadera
  12. Så bra å få så god oversikt over alle vekstene i hagen. Det kan være noe å strekke seg etter. Spennende alpinparti! Ha ei riktig fin helg. Hilsen fra Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Om man tar en liten bit i taget så är det förhoppningsvis klart innan nästa säsong;)

      Radera
  13. Gör som du, har en sökbar växtlista i Excel. Bra som komplement till minnet som är lite kort ibland.
    Trevlig söndag!
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Vakre minner! Det er så godt å se sånne bilder nå, for her ligger snøen på bakken.

    Ha en god søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Här töar det mesta av snön bort tyvärr.

      Radera
  15. Otroligt vacker vy med stegen och guldrams! Nu börjar mitt trädgårdssug efter perenner återkommasen efter att mer eller mindre ha legat i träda i 18 månader. Får se vad som händer i vår.....
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, hoppas det håller fram till våren.
      Skön söndag!

      Radera
  16. Ja man måste verkligen ha hjälp med att minnas vilka växter man planterat vart. Jag har en växtlista på bloggen och sparar alla växttaggar under säsongen och sysslar med att lägga in allt under vintern. Uppsorterat efter rabatternas namn. Problemet är bara att jag även har flyttat runt en massa växter och hur ska jag kunna komma i håg vilka?? Alla sätt är bra :)

    Kram

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...