måndag 10 oktober 2016

Praktpetunia Tidal Wave

Årets ampelpetunior blev gigantiska!

Jag har dragit ner på krukodlandet för att bättre hinna med resten av trädgården. Några krukor blir det ändå det skulle se så tomt ut annars.

 Två amplar på bron måste vara kvar och nu lyckades jag få dem så frodiga som jag alltid drömt om. Plantor av de här Praktpetuniorna drogs upp från frö under våren. De växte snabbt och de toppades flera gånger för att bli tätare. Topparna går väldans bra att göra sticklingar av så vill man ha många är det ett tips. Nästa år blir det givetvis Wave petunior igen, kanske i en annan färg som omväxling.



Tidal Wave Silver och Tidal Wave Cherry
Namnet Praktpetunia känns helt rätt :)

11 kommentarer:

  1. Så roligt när man lyckas och det blir som man har tänkt sig den vita var otroligt vacker.Ha en fortsatt bra dag

    SvaraRadera
  2. Ser helt fantastiskt ut! Är så glad att du inte är "odlingsfundamentalist" utan blandar växter till olika sammanhang. Det gör jag också.
    Ha det gott! /Anja

    SvaraRadera
  3. Ja, dom gjorde verkligen rätt för namnet! Ursnygga!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  4. Hei!
    De er så fine. Vi har dem også i ampler de siste årene. Synes de er vakre. Hvite er nydelige.
    God kveld! Anne

    SvaraRadera
  5. Riktigt vackra fantastiska petunior. Jag gillar de jättemycket och extra mycket när de blir så fantastiska som de du lyckats med i år :D

    //Veronica

    SvaraRadera
  6. WOW det är så där man vill få dom! Själv har jag aldrig lyckats.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Makalösa! Önskar jag hade nåt ställe för blommor i amplar för det hade varit roligt att prova.De tål väl varken regn eller blåst...
    Fenomenal växtkraft från frö till jätteplanta på en säsong, gratulerar!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just de här Tidal Wave petuniorna är så fantastiska att de tål både blåst och regn. Tycker vi haft mer blåsigt än normalt i sommar men de klarade av även det.
      Så det är värt att testa dem under bar himmel.

      Radera
    2. Tack för detta! Har du dragit upp dem själv och var köpte du fröerna i så fall?
      /Anette

      Radera
    3. Frön beställdes från Lindbloms frö.

      Radera
  8. Tror det är samma Petunia jag gjorde en tilläggsbeställning av efter att jag läst om den. Dina blev underbara... Mina vart lite hämmade av blomstertobak och cosmos ;) Men jag kommer så den igen och det blir samma vita.

    Kram, Carina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...