fredag 14 oktober 2016

Echeveria

Nu får dom komma inomhus för övervintring i fönstret. Några har stått ute i det fria och de andra i växthuset.
***
Echeveria är en suckulent växt från Mexico och finns i många olika färger. En toppenväxt som klarar torka. Givetvis inte vinterhärdig här men nog pryder de sin plats i fönstret under vintern.
***





 Trädgårdstips!
Tidigt om våren bryter jag av blad, låter dem ligga på tork någon dag innan de läggs ovanpå jordytan i en plantlåda. Efter ett tag börjar rötter utvecklas i brottytorna och snart växer nya små Echeverior fram.


Nyproduktion av Echeveria

När det börjar bli trångt i lådan bör man skola om plantorna och efter järnnätterna kan de planteras ut i krukor eller rabatt.

Kanske blir det en riktigt stor massplantering nästa år som den här vi såg en gång i Göteborgs botaniska.

Eller varför inte plantering i en gammal charmig verktygslåda.

 Vad väljer du?
På en bricka i växthuset eller i en gammal sprucken hink?
Har du andra smarta tips när det gäller Echeveria eller Taklökar?

Hur som helst är det helt klart att det blir fler av dem!

8 kommentarer:

  1. Ser ut som rosor. Fin färg! Kul med verktygslådan och grodan mitt i:) Jag har svårt att välja...gillar både brickan och hinken. Mina taklökar verkar trivas bäst i stenslänten. Har provat att sätta i olika kärl, men de brukar inte trivas...förmodligen fel förutsättningar med jorden. Ska prova förökningssättet du visar.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova med sand/grusblandad jord i krukorna då lan de trivas bättte.

      Radera
  2. Undrar om dom kan övervintra här i zon 1? Eller om man kan ha dom i växthuset över vintern? Vore kul att göra ett stort fat med dom!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Frostfri övervintring rekommenderas och det kanske du har i växthuset isåfall är det nog ett bra ställe.

    SvaraRadera
  4. Nej. Några "smarta" tips har jag inte, men taklökar har jag på mitt berg, permanent.
    Echiveria tycker jag också om och tusen tack för förökningstipset. Förra året hade jag en rosett på ett fint fat utan vatten eller annan näring. Den stod fräsch och fin i ett par månader och då började jag ge den lite vatten. Så småningom hade den rötter och i sommar har några plantor stått inomhus i fönstret.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Tack för ett väldigt bra tips och inspirerande bilder !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  6. Hei!
    Grønnfargene og formen er velig vakre. Jeg har takløk. Det er helt utrolig hva de tåler av tørke og mangel på jord.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  7. Det var ju ett alldeles lysande tips, som jag faktiskt funderat lite över och nu ser jag ju att det funkar. Ganska dyra om man ska köpa nya så föröka själv är ju tacksamt.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...