onsdag 5 oktober 2016

Agastache foenicolum 'Album'

Bra perenn höstblommare!
En bra egenskap hos perenner är att kunna "stå på egna ben" och det kan verkligen den vackra Anisisopen. Att den blommar väldigt länge under hösten är väl också toppen. Extra fint blir det att sätta ihop flera plantor till en större grupp. Vissa plantor dör under vintern men nya gror till våren.
Dessutom är den ätlig, bladen doftar gott och den lockar många fjärilar och insekter.
Vi har den även i blått men den är inte riktigt lika snygg, tycker jag. Nu har jag hittat en namnsort som verkar starkare i färgen, A. 'Black Adder', med mörkare blomax. Den ska sås till våren och frön ser ut att finnas hos flera fröfirmor. 


Anisisop, Agastache foenicolum 'Album'

5 kommentarer:

  1. Snyggt! Anisisop är även min perennfavorit - även om jag har den riktigt mörkblåa sorten -kommer just nu inte ihåg sortnamnet.
    Att ha den så stabil och fin rugge som du är ett fint blickfång.
    Ha det!
    /Anja
    ps
    Ang. Cremanthodium: Mina har försvunnit från jordens yta. Är det ok? Brukar deras gröndel vissna ned till hösten/vintern?
    ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog helt normalt att de drar sig ner. Hörde ett av de senaste rönen om växtligheten på radion där det berättades om att rötter växer även sedan växten vissnat eller i trädens fall tappat alla löv. Låter hoppfullt inför vintervilan.

      Radera
  2. Ser ut som en fin perenn!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Ser ut som en fin perenn!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. En favoritperenn hos mig också även om jag bara har den vanligare blå. Skulle gärna skaffa den vita. Kanske ska göra som du och så till våren. 'Black Adder' är riktigt snygg men den dog för mig. Så tja, jag kanske ska så båda.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...