fredag 30 september 2016

Renoveringen är avslutad

Alpinpartiet som blev till år 2007 är nu renoverat till ungefär två tredjedelar. Partiet är drygt 20 meter långt och bredden varierar från ca fem till två meter. 
En liten del byggdes först om till våtbädd med början den 20/8. Länk till inlägget om det bygget.

Sedan blev det renoveringen på den bredaste, västra sidan med start 4/9.

11/9 var den delen klar.

 Den 14/9 hade vi kommit en bra bit på väg. I sista etappen av årets renovering skulle det här partiet höjas och fler stenar skulle arrangeras. Resten av alpinpartiet ska renoveras nästa år.

14/9 
Vi fyller upp med ca 30 cm grov sand och formar den slutliga ytan med större höjdvariationer.  Samtidigt anpassar vi oss till de äldsta barrväxterna som vi inte vill störa genom omplantering. Runt dem fyller vi inte på med sand och de får stå kvar på sina ursprungsplatser. 

 23/9

  23/9
När ytan är uppbyggd av sand placeras stenarna ut. Sedan fylls mer sand där det behövs och ett lager fint grus ovanpå sanden.

  23/9

 23/9 
Mellan varven duschas sanden och stenarna medvatten så eventuella håligheter fylls med sand. 

 23/9

 25/9

25/9
En sista dusch av vatten efter att gruset lagts på gör hela "bygget" rent och snyggt.

27/9
27/9

 27/9
Det är ganska kalt just nu men vi har gott om plantor som ska in mellan stenarna.
Så småningom lär det börja blomma igen.

7 kommentarer:

  1. Vilket mastodont jobb! Och här klagar en annan på att man har mycket att göra!! Men det är ju lite skillnad på åldern på oss, får skylla på det. *fniss*
    Men det blir otroligt fint och jag som gillar sten ser verkligen fram mot hur det kommer se ut med alla nya plantor nästa år.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Kan bara ana hur det kommer blomma i partiet om sisådär 2 år. Spännande läsning för mig som aldrig riktigt tagit alpinerna till mig. Men jag gillar de små dvärgbarren så vem vem. Grattis till ett verkligt fint jobb.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  3. Det där gillar jag verkligen! Så snyggt arrangerat med alla stenar men ni har väl haft tillgång till maskin för så stora block går väl inte att placera med handkraft?

    Det blir så stiligt med stora stenar och inte plottrigt som det lätt blir om man har för små stenar.

    Och när allt är klart kommer belöningen, tänk så roligt att få plantera i ett så stort och vackert stenparti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt. De allra största som ligger i kanterna plus några stora mitt i har vi inte rubbat. De placerades ut med hjälp av traktor när partiet blev anlagt.

      Radera
  4. Så härligt inspirerande! Och så fint det blev. Bra beskrivning av projektet också!
    Hos oss har vädrets makter gett oss stormar och hällregn i dagar.
    Du frågade ang. min höga aster om den var härdig hos er. Jag skickar en länk som behandlar arten utan just denna specifika sorten. Däremot vet jag inte om den finns till salu någon annanstans än hos Gerben och där köpte jag den sista. Men, han har säker nya nästa år.
    http://www.missouribotanicalgarden.org/PlantFinder/PlantFinderDetails.aspx?kempercode=g420

    Ha det super!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken Anja! Om jag får tag i den så ska jag testa om den fungerar här. Den är så fin!

      Radera
  5. Vilket fantastiskt jobb! Den andra bilden är rent magisk med skogen bakom detta vackra stenarrangemang.
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...