onsdag 28 september 2016

Lummigt!

Vi trivs bäst när vi har det lummigt omkring oss!
När vi är inbäddade i grönska och växterna står tätt, menar jag.
Ingen öppen jord för ogräs att gro i är vårt mål.



 Mjölkört kan vara ett ogräs, men den vita är så vacker. Den får dock inte komma in i planteringarna utan växer i det vilda strax intill.





 Barkstigarna är bra grogrund för alla slags ogräs, bark behöver hela tiden fyllas på och det ska rensas och krattas för att hålla sig fina. Nu ska de flesta bort hur vackra de än är när de är ny rensade.
Det blir gångar av gräs istället.


Lummigt, lummigt, lummigt...



4 kommentarer:

  1. Ja du, man lär sig lite med tiden - och av sina misstag! Bark är väldans vackert, men inte håller det ogräset stången hur mycket man än lägger på. Vi har det på ett par ställen, bl.a. "långrabatten" där alla perenner grävdes upp förra hösten. Och vi har rensat och rensat och rensat...men nu är det alldeles grönt igen. Och värre lär det bli för ÄNTLIGEN regnar det!
    Så du har helt rätt, det är bättre med MASSOR av växter, helst marktäckare, i rabatterna!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Lummigt är precis som grönt = skönt. Jag har samma inställning som - så lite ogräs som möjligt. Och visst blev jag besviken på täckbarken. Fast jag hade fått bra varning innan. Mannen där jag köpte sa att man behöver lägga 40-50 djupt för att ljus inte ska tränga ner och det innebär att det vi vill odla inte heller klarar sig. Det är ju rätt logiskt. Gräs låter skönt...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Åh så vackert! Älskar när det är lummigt...
    Ja, det där med gångar och beläggning, inte så lätt och oftast alls inte underhållsfritt. Gräsgångar är vackert, mjukt att gå på.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Lummigt och grönt...precis det som jag älskar! Vi har ju gräsgångar här hos oss och vi är väldigt nöjda med dem. Lite pyssel med gräsklippning och gödsling annars är det väldigt lättskött och ger en skön känsla åt trädgården. Tack för alla fina inlägg, har blivit så dålig på att lämna kommentarer, får nog skärpa mig lite:-)
    Hälsningar Titti

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...