lördag 3 september 2016

Fjärilsrekord!

Så här många fjärilar har vi aldrig haft i vår trädgård!
Det måste vara rekord år för praktfjärilarna, Sorgmantel, Påfågelöga och Vinbärsfuks, i år. En stor Häggmispel tappade sina bär som blev liggande på berghällen till fjärilarnas stora förtjusning. Soliga dagar var det den populäraste fjärilsrestaurangen i trakten.



Några tips från Jordbruksverket för att gynna fjärilarna i trädgården:
Låt brännässlor frodas i solbelysta kanter. Vårblommor är viktiga för hungriga fjärilar som övervintrat. Tussilago, Scilla, Pärlhyacint, Vinbär, Krusbär och Salix är jättebra fjärilsväxter. Plantera rabatter med t.ex. Lavendel, Mynta, Hampflockel, Timjan och Kärleksört. Bra buskar är Syren, Schersmin, Hagtorn och olika fruktträd. 

Jag vill tipsa om olika Ligularia som helt klart är de mest populära blommorna i vår trädgård just nu. 
Har du Humle i trädgården gynnas Vinbärsfuksen som har den förutom nässlor och sälg som värdväxt. 


6 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder! Tack för tips om vilka växter som lockar in fjärilar till trädgården.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Åååhh! Blir alldeles varm om hjärtat! Vilka fina, underbara bilder. Tänk så viktigt det är vad vi odlar i trädgården som bidrar sedan till mångfalden i den vilda naturen.
    Ha det fint i din fjärilsträdgård!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Hei!
    Et fantastisk syn. Heldigvis har vi de fleste av de plantene du nevner.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  4. ..och jag vill tacka för tipset! Det var din bild eller beskrivning av en mindre sort ur Osiris-serien som gjorde att jag direkt greppade en kruka när jag besökte en plantskola. Första säsongen så inte så mycket blommar men många vackra blad :)

    Jag sparar jordbruksverkets tips även om jag odlar flera så kan man alltid komplettera.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Oj, vilken invation! Men en fin en:))
    Tack för tipsen!
    Ha det gott!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...