lördag 27 augusti 2016

Våtbädd

Alpinpartiet närmar sig tio år och vi börjar bitvis renovera. 
Först av allt ska en del göras om till våtbädd för att testa och se hur det fungerar för vissa alpiner. Andra delar av partiet kommer att renoveras på enklare sätt genom påfyllning av sand och ett gruslager på toppen.

Ett problem med våtbäddar är ofta att rötter från träd och buskar snabbt växer in och utarmar odlingen. Vid den här våtbädden finns inga växter som kan söka sig in så förhoppningsvis ska det fungera bra.
 Här skulle stenarna flyttas på och gruslagret skulle grävas bort.
Gruset kunde återanvändes på en stig som skulle höjas intill stumpery.

 Gruslagret var tjockare än väntat och det blev en tuff utgrävning ner till marknivån.

 Tillslut var gruslagret avlägsnat och jorden under gruset föstes åt sidan innan presenning lades i gropen. 


 Jorden flyttades sedan upp ovanpå presenningen tillsammans med några extra jordkärror innan ett tjockt lager grov sand kom på.

 När sandlagret var lagom, 30-40 cm, klipptes överflödig presenning bort och kanten veks ner. Ena sidan, den som ligger lägst, blir avrinning vid regn och vattning.

 Gamla och nya stenar placeras ut för att skapa skugga och svalka för de växterna som önskar det för att överleva.

 Nu ser det ganska bra ut men fortfarande behövs lite mer sten, sand och sist av allt ett lager fint grus. 

En barrväxt har återplanterats och så fort resterande material kommit på ska fler testväxter planteras.

11 kommentarer:

  1. Vilket roligt projekt och så vackert det blir. Jag provade att anlägga en våtbädd för några år sedan men som du skriver, trädrötterna tog sig snabbt in och det blev ingenting av växtligheten jag planterat. Det ska bli roligt att se hur dina alpiner trivs. Ha en fin söndag /Lotta

    SvaraRadera
  2. Håller med Lotta! Det är roliga projekt. Jag har också gjort våtbäddar men så läste jag häromdagen om hur en person bröt upp våtbädden. Jorden var död både över och under barriären. Då blev jag lite fundersam. Men vet inte riktigt hur jag ska ta reda på mer. Behöver egentligen prata med någon som har haft våtbäddar med fuktspärr länge, länge. Jag hade tänkt lösa hela lunden så. Men nu vet jag inte om jag vågar.

    SvaraRadera
  3. ...hmm tryckte lite för snabbt ;)

    Det blir spännande att följa.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en liten sen flera år och den fungerar bra. Den ligger direkt ovanpå berget och inga träd kan krypa in med rötterna där.

      Radera
  4. Intressant! Jag måste prova att göra en sådan någon gång.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Våtbäddar har jag också men det finns en granhäck bakom och de är hopplösa med rötterna. Men jag vill gärna ha växter där i lundmiljö-skugga så jag får hålla koll och gräva om.
    Det är hostor och skuggtåliga växter som jag har planterat där.

    Så läckert med alpinplanteringen. Jag har gjort en sk. raised bed med stenpartiväxter men skulle gärna vilja ha mera barrisar där. Och en del växter växer alldeles för bra så jag får hålla koll eller helt enkelt ta bort de som växer för stort.
    Har du något bra ställe som man kan köpa små barrväxter ifrån?

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gäller att hålla sig till små låga växter eller begränsa plantorna ofta för att de inta ska växa in i varandra. Vi köper de flesta barrväxter från Spezialplant.

      Radera
  6. Spännande och intressant. Alpiner är lite roliga på det viset att trots litenheten över jordytan vill de aldrig torka ut i rötterna.
    Själv har jag "löst" detta behov genom att bara odla i en upphöjd sandrabatt. Sanden håller fukten väldigt bra, men vid långvarig torka får man vattna ändå en eller två gånger i månaden om platsen är väldigt torr.
    Lycka till med rabatten och ska bli kul att se bilder därifrån.
    Ha det bra!
    /Anja

    SvaraRadera
  7. Hoppas du återkommer med jämna mellanrum med hur det går. Jag kommer att följa med spänning. Har också våtbäddar men inga träd med rötter som kan växa in, dessutom är de ganska nygjorda.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Jag kommer snart att visa mer från våtbädden men hur och om det lyckas lär vi få vänta på till våren.

    SvaraRadera
  9. Vilket hästjobb! Jag behöver också renovera några partier i år, det brukar bli jobbigt men bra.
    Måste dock säga att jag delar Carinas tveksamhet till våtbäddar. Jag ser framför mig en plantering som flyter bort efter en veckas ihållande regn, vilket garanterat inträffar varje höst här på västkusten.
    Jag har faktiskt funderat mycket på våtbädd, men inte vågat. Å andra sidan får man aldrig svar om man inte prövar! Vi håller tummarna, stor lycka till!
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...