onsdag 10 augusti 2016

På äventyr i svenska fjällen!

Vi har hämtat ny kraft i fjällen och tar krafttag med trädgården innan nästa och troligen sommarens sista trädgårdsvisning.

Första dagen i Bjökliden var solig och aningen för varm för vandring. Sedan drog regnväder in och spolierade våra planer en aning. Trots det höll vi igång med kortare turer i området, men när ännu värre ihållande regn och blåst var ett faktum valde vi att åka hemåt.
På grund av vädret blev det färre bilder än vanligt så här kommer det mesta i ett inlägg.

Kåppasjåkka







Abiskojåkka



Rakkasjåkka
Där den rinner/faller ut i Torneträsk finns en vacker stenstrand.



Vår egen pärla för växter
 Ett kalkrikt parti med massor av vackra växter som vi hittade av ren slump vid ett tidigare besök i området.
 Rhododendron lapponicum är ett undantag bland sina släktingar och kräver kalk för att trivas. Här skulle man gärna vara tidigare på säsongen för att se alla de minimala Alprosorna blomma. Nu försvinner de mer eller mindre bland de andra krypande växterna.

 Ripbär Arctostaphylos alpina blir snart knallröda i bladen.

 Gullbräcka Saxifraga aizoides och Grönbräken Asplenium viride

 Vackra växtplatser!





 Strätta Angelica sylvestris


Dvärgyxne Chamorchis alpina är sällsynt och vi hittade den på lägre, fuktigare nivå där växtligheten var glesare.
Så pytteliten, och svår att upptäcka.

Hotell Björklidens vackra utsikt över Torneträsk, Lapporten och stugorna med sedumtak.



8 kommentarer:

  1. Vackra vyer även om vädret inte var på er sida. Det är spännande att kika på den annorlunda växtligheten. För mig som bor på västkusten blir skillnaden mot fjällvärlden i Hemsedal stor. Blir sugen på att vandra i svenska fjällen också :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Det finns så mycket vackert uppe i fjällen! Vi var på en tur i närheten av Blaikfjället i helgen och såg en hel myr full av just den röda strättan du har på en av bilderna, fantastiskt vackert mot de övriga gyllene färgerna på myren! Alpros såg jag ofta i blom på försommaren när jag som barn var i fjällen kring Ritsem. Snön låg fortfarande kvar på många ställen(vi var där med skoter) men på sydvända klipputsprång sprakade det av violetta små, små blommor!

    Du skriver att ni ska ha en till visning av er trädgård i år, när blir det och är det då öppet för allmänheten eller enbart för sluten grupp? Skulle vara trevligt att komma och titta på er trädgård, ser fantastiskt ut på bilderna!

    SvaraRadera
  3. Det är en grupp på 50 pers som har bokat tid kl 9:00 på lördag så då är det fullt upp att ta hand om dem. Om du vill kan du komma efteråt, vid 11-tiden har de nog åkt vidare. Ring eller mejla om du vill hälsa på, går även bra andra tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det vore jätteroligt! Ser att du i din profil att du bor i Bjännsjö, tänk jag var där i närheten i går! Min son har en klasskompis som bor i Yttersjö och de skulle till badplatsen så jag skjutsade honom dit :) Tänkte då att det verkar vara mysiga små byar runt den sjön. Sonen fyller år på måndag och jag ska försöka baka lite till honom i helgen men om jag får någon liten stund över kommer jag gärna och kikar lite i din trädgård! Hur meddelar jag dig innan? Hittar inga kontaktuppgifter. Eller räcker det om jag skriver ett meddelande här på lördag?

      Radera
    2. Kul, det ska vi ordna!
      Bäst är att ringer så bokar vi in dig, mitt mobilnr. finns här i bloggen under kontakt i högerspalten ganska högt upp. Mejlen hinner jag inte kolla så ofta - säkrast att ringa eller sms:a.

      Radera
  4. Mäktig natur! Floran är säkert väldigt speciell, kan man hitta tips att ta med hem till trädgården när man ser hur växterna placerar sig när de får välja själv?

    SvaraRadera
  5. Visst är det så att man inspireras och lär sig av naturen. Vi har gjort det tidigare när vi hittade ett litet område med Låsbräken, Fjällgentiana mfl i ett annars mera alldagligt hedområde. Det var där Leif undersökte jorden/ytlagret i marken och inspirerades till sin Gentiana plantering. Nu förundrades jag av att så många Rhododendron växte på kalkberget. Det är ju inte alltid kalken är synlig där det är kalkrikt men här ligger kalkstenen bar på många ställen. Har säkert läst att de är kalkkrävande men inte reflekterat, men nu anade jag sambandet och kollade upp det bättre. Sedan älskar jag kanterna där växterna kryper, hänger och växer glest i sprickorna! Det behöver inte vara höga fjällbranter för att vara vackert utan räcker med en mindre höjd eller stenblock med hög kant. Där trivs många växter och där hämtar jag gärna inspiration med kameran:)

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastisk natur och vackra vyer!! Så olik den jag har hemma.
    Ha det fint!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...