lördag 20 augusti 2016

En dag i växthuset

Det såg ut att bli en regndag så jag sökte mig ut i växthuset för att kolla läget och där blev jag kvar hela dagen. Tomaterna behövde toppas, tjuvas och bindas upp. Paprikor, gurkor, pumpor och ettåringar fick välbehövlig skötsel de också.




Lite Dark Forest känsla blev det när den mörkröda pelargonen hamnade intill en mörkbladig Batat.
Bataten vill ha varmt för att trivas vilket jag upptäckte i våras när tanken var att den skulle vänjas vid utelivet. Efter en tid utomhus slokade bladen trots vattning och den fick genast flytta in i värmen igen. Sedan dess bor den i växthuset och verkar trivas med det.

Nu när växterna fått sitt ska mysfaktorn höjas några grader för nu stundar höstsäsong med mörka kvällar och tända ljus. Två härliga gamla yllefiltar, fyndade på loppis, ska läggas in och ljuslyktorna  laddas.

7 kommentarer:

  1. Känner helt igen hur lätt det är att fastna i växthuset med diverse omsorger. Det är mysigt och rogivande. Härliga filtar du fyndat. Många sköna höststunder att se fram emot.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. V ad mycket fint du har i växthuset! Har du inga problem med bladlöss!?
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har gått otroligt bra, peppar peppar, lite små okända ohyra på ett ställe, men inga bladlöss än så länge.:)

      Radera
  3. Så mysigt! Växterna ser ut å trivas😊Den som ändå hade ett växthus...

    SvaraRadera
  4. Så mysigt! Växterna ser ut å trivas😊Den som ändå hade ett växthus...

    SvaraRadera
  5. Hei! Skjønner det veldig godt. Her gir man mye omsorg, men jeg opplever omsorg i å være der. Mumser i meg tomater.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  6. Låter härligt med växthus :) Och att förlänga utesäsongen med att kunna sitta i växthuset längtar jag efter.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...