lördag 23 juli 2016

Varm visning!

Vi fick besök av ett trevligt gäng från Åsele idag. Trots värmen fixades det som fixas bör innan gästerna kom. En hel del småjobb som vanligtvis brukar skjutas på framtiden blir klart i en handvändning såna här gånger. Det är en mycket positiv följd av ett inbokat trädgårdsbesök, men det bästa är ändå att få träffa många nya människor med samma intresse som vi. 

 Jag tog en sen kvällsrunda med kameran och såg båda gamla och nya bekantskaper i växtvärlden. Vet inte om gästerna lade märke till dem också. Den här skönheten, ny för i år, är Clematis texensis 'Prinsess Kate'. Antar att den fått sitt namn av Catherine mer känd som Kate, hertiginna av Cambridge och hustru till prins William.

 Lilium canadense blommar vidare och är lika vacker från alla vinklar. Den har vuxit länge i trädgården.

 Nygammal är den småblommiga, ljusgula Digitalis sibirica. Den är så fin!
Trollius hondoensis börjar bli en gammal kär vän nu, ser smått exotisk ut och blommar länge.

 Corydalis omeiana, planterades i fjol och blommar rejält för första gången i år. En kaskad av blått!

 Grönliljan är ingen nyhet här, men en stor favorit.
Däremot är det premiär blomning för den vita helbladiga klematisen Clematis integrifolia 'Alba'. Väldigt vacker där den växer i kanten av Massivet, ett av alpinpartierna. 


I Stumpery partiet är det mest grönt. Ormbunkarna som ska dominera ökar i omfång för var dag. Antalet stubbar ökar stadigt även det. Vissa av dem har en alldeles egen personlighet, om nu stubbar kan ha det?



8 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder från er trädgård.
    Tack för att du visar, och jag kan tänka mig att sällskapet från Åsele blev mer än förtjusta i de vackra växterna.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder från er trädgård.
    Tack för att du visar, och jag kan tänka mig att sällskapet från Åsele blev mer än förtjusta i de vackra växterna.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Självklart kan stubbar ha en personlighet liksom träd och stenar. Att hitta två lika dana är nog en omöjlighet.
    Trevligt med trädgårdsbesök och jag förstår att de hade mycket att njuta av. En del människor ser nog bara helheten medan andra upptäcker de små rariteterna. Texensisgruppen tycker jag är spännande även om jag håller mig i skinnet just nu och försöker få ordning på det jag har. Tycks alltid ligga efter.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Tror som Anette att besökare till visningar ser och lägger märke till saker/växter/uppbyggnad väldigt olika. Beroende på vad man är intreserad av.
    Vacker helbladig Klematis! Hoppas min grönlilja blir lika fin som din så småningom, för den gillar jag verkligen:)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Stubbar har helt klart personlighet - det blir jag påmind om ofta av min fyraåring:-)
    Vilka fina bilder du visar!

    SvaraRadera
  6. Jättesöt Princess Kate Clematisen!
    Och ja visst har stubbar personlighet, på sista bilden din
    i mitten ser man ju t o m ansiktet ;)...

    SvaraRadera
  7. Oh, vad glad jag blir när jag ser Kate i blom hos dig, den har jag nyligen köpt men det blir nog ingen blomning i år hos mig. Den ser precis lika fin ut som på etiketten (som alltid är lite vansklig att lita på...).
    Tycker mycket om ert stumpery och visst har träd och stubbar personlighet, om man bara tittar efter.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  8. Kate tyckte jag också om... gillar att den är ljusare i färgen. Hoppas att någon av alla fröplantorna som ska bli vita C integrifolia Alba också blir det. Men alla ser normalgröna ut på bladen. Jag får väl se om ett tag. Stubbar har absolut en personlighet :)

    HA det gott! Carina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...