söndag 10 juli 2016

Cremanthodium

Några frösådda Cremanthodium fick idag lämna sina krukor och prova på att leva i det fria. Mer om sådderna i februari.
Riktiga fuktälskare som dessutom vill ha det svalt borde trivas i bakkanten av alpinpartierna. Där får de skugga på norrsidan av de stora stenarna och fukt underifrån.

Ormbunkarna trivs och då borde även Cremanthodium göra det tänker jag.

Den lilla raringen C. sp som vuxit några år i alpinpartiet är i knoppstadiet och det ser ut att ha grott en hel del frön runt plantan i år. Den sitter skuggigt på norrsidan bakom stora stenar.


Alla utplanterade hade kraftiga och  friska rötter.

För att inte riskera uppdragna plantor har stenar lagts på runt plantorna. Vi har många trastfamiljer i trädgården som lätt plockar upp nyplanterat när de letar mask.


Den frösådda Pionen jag väntade på har slagit ut och visst blev den fin. Ljusgul är min favoritfärg!


8 kommentarer:

  1. Snälla, söta, rara! Måste du verkligen bo och ha din trädgård i "permafrosten" ;-))! En gamling från Västkusten kan omöjligen komma på besök trots att jag så gärna skulle vilja se din fantastiska trädgård. Cremanthodium är en fantastisk växt som jag inte har lyckats med trots ett par försök med färdig planta från Larz Danielsson. Om du får en planta över: Skulle du vara villig att sälja eller byta?
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det måste jag! Här är jag född och här vill jag bo ;) Nu ska jag först sätta ut fler i trädgården och sedan blir det säkert ngn planta över ska du se.

      Radera
  2. Det är så kul att läsa om era sådder och planteringar här på bloggen! Går och väntar på nästa inlägg jämt:)
    Vilken kunskap ni har ...och tålamod!!
    Vacker pion!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. For en fantastisk nydelig peon!jeg er enig i at lysegult er vakkert! Spennende med såmange nye planter å plante ut, og bra du kan gjøre noe for å hindre fuglene i å plukke dem bort igjen! Hs en fin ny uke, Ulrika! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  4. Så imponerad över dina frösådder, kunskap och knep!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Så imponerad över dina frösådder, kunskap och knep!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Hej igen!

    Tack för fjärilsinfon! Du må tro att jag googlat och letat utan att hitta exakt och den jag till slut hittade som var som min var förstås felmärkt.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Vilket fint stenparti, snyggt med stenarna med mossa på!
    Har mycke stenar i min trädgård där mossan också får växa!


    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...