lördag 14 maj 2016

Två favorit växter

Inte bara en utan två blir det, Corydalis bracteata och Primula pruhoniciana 'John Moo'.
Älsakar den ljusgula färgen!

 Corydalis bracteata har stått på önskelistan en längre tid men förra året lyckades jag få tag i en liten kruka hos Spezialplant. 
Primula 'John Moo' har aldrig stått på önskelistan utan blev köpt av ren slump, minns inte när eller var. Den är trots det en stor vårfavorit som delas och sprids till nya ställen i trädgården. 
Båda två är lättskötta och helt bedårande!


Idag
Ska trädgårdsmunderingen snart på och rensningen i planteringarna fortsätter för att bli klar i morgon. Nu är man rätt less på att rensa och att fixa efter förra sommarens försummelser. Men fint blir det!

Till veckan 
Är jag ledig och ska njuta av trädgård så mycket som möjligt. Vi åker till Spezialplant på tisdag då ska beställda växter hämtas och säkert blir det kompletteringar på plats.

***

Ha en finfin helg!

8 kommentarer:

  1. Den ljust gula färgen är så fin, vackra växter.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Jättesöta favoriter du valt! Gillar också den blekgula färgen.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  3. Låter kul att kunna åka dit in persona :) Men kanske farligt också... Gillar dina favoriter skarpt. Primulan har jag från min morfar så den är såklart speciell. Men det är nunneörten också för den har jag lyckats dra upp från frön.

    Ha det gott, Carina

    SvaraRadera
  4. Kul att du har båda! Nunneört har jag för mig brukar vara lite knepiga att fröföröka så det var bra gjort att lyckas med det.

    SvaraRadera
  5. De växter du visar har en historia hos mig, inte just denna namnsort av Corydalis men den gula som jag ovetande om dess natur planterade i början av mitt trädgårdsliv. Jag plockar fortfarande alla små plantor som dyker upp men jag blir aldrig av med den. Jag vet att andra Corydalis uppför sig mycket bättre men sen dess har jag aldrig önskat mig en nunneört.

    `John Moo´ däremot har jag önskat mig i många år och i fjol hittade jag den äntligen. Glad över att den nu växer i trädgården!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att du fick tag i Primulan! Många Corydalis sprider sig med väldig fart C. bracteata är inte lika ivrig har jag hört.

      Radera
  6. De ser väldigt fina ut båda två!
    Här kom rensning av sig när jag åkte på en långvarig förkylning och problem med bihålorna, men snart är det full fart igen;)
    Gillar Leifs så lådor. Vilken ordning!
    Kul att så mycket av era sådder tagit sig!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bihålorna kan spöka länge så jag rekomenderar Nasonex för att bli av med det. Rekomenderad dos är en gång per dag men när jag för tredje gången fick bihålebesvär sedan jul tog ca 4ggr på en dag och sedan en gång i fortsättningen. Då först blev jag av med eländet, verkar det som.
      Krya på dig!

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...