tisdag 24 maj 2016

Ömsom regn ömsom sol

Gör att det grönskar på alla håll och kanter!
 I Stumpery blommar en Trillium 'Cherry Bell'

 Ormbunkarna börjar rulla ut sig.

 Corydalis omeiana och en frösådd Aurikel.

 Aurikel 'Erik' från Ray's och en gul från egen frösådd.

 Callianthemum altavicum

 Callianthemum anemonoides 

Två Saxifraga plantor i alpinpartiet

 
Gentiana verna 'Violet Form' i Massivet.

Samma planta, Gentiana verna 'Violet Form'

 På nära håll ser man att den skiftar i blått och lila.

Anemone obtusiloba Sulphurea

Det får mer än gärna fortsätta så här med lite sol och lite regn om vart annat. Härligt trädgårdsväder!

7 kommentarer:

  1. Oj, vad jag njuter av att titta på dina bilder.
    En växt som jag behöver få lite "undervisning i" i vilket läge mår den så där bra som hos dig är vårgentianan, G. verna.
    Själv har jag prövat lite olika och misslyckats. Just nu har jag två som lever men inte så värst mycket mer än så . Den blå har fem blommor och den vita inga alls. Har du lust att vara så snäll och berätta lite om jord, läge m.m. av betydelse?
    Tack på förhand!
    Ha en go' dag!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ska jag försöka mig på att ge dig ett bra svar. Bara du ger dig till tåls ett tag. Just nu är det så mycket med jobbet men om några dagar ska en beskrivning komma.

      Radera
  2. Du har många spännande alpiner i dina grusbäddar. Jag är väldigt förtjust i de små skönheterna som man bör studera på nära håll.

    SvaraRadera
  3. Hei!
    Noe av det vakreste som fins, er bregner som ruller seg ut.
    'Violet Form' er utrolig flott. Dette er det spennende å se.
    God kveld! Anne

    SvaraRadera
  4. Många fina sorter att njuta av som alltid! Vackra blåa färger! Trillium blir jag mer och mer sugen att prova. Men kan vara kinkig har jag förstått.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Så vacker Trillium! Här har vi äntligen fått lite regn idag, det behövdes verkligen. Ha det gott!
    Titti

    SvaraRadera
  6. Vilka skönheter! Allihop!! Det är väldans trevligt att få se sånt på bild som man själv inte har.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...