lördag 23 april 2016

Vi har kört fast!

Det går så långsamt, så långsamt och det är kallt, så kallt! Känns som vi kört fast mellan vinter och vår. Gick en huttrande runda med kameran i går efter jobbet. Gick inte länge i +4 grader men lite godsaker och kalla fötter fick jag med mig ändå. 
Att verkligheten inte är särskilt hoppingivande syns på första bilden. Resten av bilderna är av mer positivt slag.


R.myrtifolium med blomknoppar!
Tre små Rhododendron av våra egna frösådder som planterats ut i Alpinpartiet 

Rhododendron myrtifolium och R. klon från Evert Nilsson.

Rhododendron camtschaticum Bildlänk till Mustila Arboretum

Saxifraga karadzinensis x scardica redo för blomning när värmen kommer, Tibast Daphne mezereum  trotsar kylan.

Meconopsis betonisifolia har pälsen på.


Primula poisonii och Scilla rosenii ser ivriga ut.

Scilla rosenii i blom från ett tidigare år.

Några Blåsippor har också trotsat det kyliga vädret.

Nu snöar det igen!
Tur att växthuset finns och nya fina plantborden är monterade. Tror jag drar mig in dit ett tag, några Heuchera behöver större krukor ;)

6 kommentarer:

  1. I dag gav jag upp och gick in, det började snöa! I natt kommer vi att få flera minusgrader enligt progonos, Magnoliorna har börjat slå ut och de tål inga minusgrader.

    Inte är det kul inte...värmen kommer säkert men visst känns det segt just nu.

    Spännande Rhododendron och Saxifragan där mellan stenarna är ju en riktig snygging!

    SvaraRadera
  2. Då håller jag tummarna för era Magnolior. Hoppas verkligen värmen kommer snart!

    SvaraRadera
  3. Du har verkligen mycket trevligt du väntar på för mycket är på gång även jag har det på det viset.Vintern verkar inte riktigt vilja släppa greppet i år nu börjar jag tröttna på den.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog det vänder på riktigt snart;)

      Radera
  4. Mycket vackert på gång hos dig. Här var vi på full frammarsch men har nu tagit några jättekliv tillbaka. -3 grader i natt och lite lätt snöfall idag. Jag undrar om olivträden klarar den chocken även om jag svepte om dem lite fiberduk.
    Ha en härlig vecka /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. De brukar vara tuffare än man tror, hoppas det går bra!

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...