måndag 4 april 2016

Sådder av Cremanthodium

Svåra växter? Det återstår att se....
C. reniforme i Tromsö 

Cremanthodium liniare, C. arnicoides, C. brunnei-pilosum, C. nepalense. och C. reniforme såddes den 3/2 och det började gro så smått tio dagar senare. Till slut hade alla grott med rätt så varierande resutat  förutom C. retusum som inte grodde alls. C. nepalense har grott bäst och ett 30 tal har skolats ut. Cremanthodium verkar gro ojämnt och av många frön blev det inte så många plantor. Eftersom jag visste att de är svårodlade sparades några frön i de välfyllda påsarna för fler försök om de första skulle misslyckas. Några krukor har grävts ner under snön och får gro ute. Några ska sås direkt ute när vi har tidig vår här. Helt enkelt för att se vad som fungerar bäst.

Den första här är  C. brunnei-pilosum från den andra sådden. De hålls nu stående i lite vatten hela tiden och verkar trivas med det. Av den första sådden blev det bara två plantor.
Den andra med rundare blad är C. nepalense som också verkar trivas med ständig fukt i krukan. 
Ofta brukar övervattning vara det största problemet vid frösådd men så är nog inte fallet när det gäller Cremanthodium. 
 
Den största just nu är C. arnicoides. Läste just att de kan vissna ner helt plötsligt men sedan återkomma året därpå så inga krukor bör kastas om de helt plötsligt vissnar och ser ut att dö.

Minst är C. reniforme med näckrosliknande blad.

C. lineare de först grodda får växa kvar i såkrukan. Några har skolats om på försök.

De första som skolades om var några från C. nepalense krukan. De hade grott bäst och jag vågade mig på att prova en omskolning av några plantor. De börjar nu se riktigt kraftiga ut.

Det gick bra med de första omskolnings försöken och jag har sedan skolat om några plantor från de andra krukorna. Jorden blandas med mycket grus och grov sand för att bli rejält väldränerad. På grund av den väldränerade jordblandningen är jag noga med vattningen så de inte blir torra. Krukorna får nu stå i ett rum med avstängd värme med extra belysning.

Cremanthodium är kända för att trivas på sval och fuktig plats så det är väl till att försöka uppfylla de önskemålen så gott det går både vid sådd och plantering.

4 kommentarer:

  1. Det är så kul att läsa om dina sådder. Hur ni går till väga hela vägen. Blir så sugen att prova så Rhododendron efter dina inlägg.
    Det är tack vare dina inlägg jag börjat med vintersådder:)
    Ha en bra vecka och Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Det gör mig glad att kunna inspirera fler att också prova på. Tack för att du berättar det! Snart kommer inlägg om annat som står och trängs under lysrören just nu.

    SvaraRadera
  3. Du är verkligen flitig med att så! Spännande att läsa om alla små rariteter. Själv har jag legat lågt med sådderna i år pga Italienresan. Någon måste ju ta hand om alla små plantor under tiden, det är inte lätt att hitta någon som ställer upp:-(
    Ha det fint!
    Titti

    SvaraRadera
  4. Jo, det gäller att planera för sig. En Italienresa låter i och för sig inte helt fel, men jag springer och tittar till dem titt som tätt så någon resa blir det inte under så perioden :)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...