söndag 6 mars 2016

Omskolning av Rhododendron

Rhododendron schlippenbachii

Den var först att gro och den växer otroligt snabbt den Koreanska azalean!

 Nu börjar det bli trångt i krukan och dags för en första omskolning.


Vid dagens skidtur passade vi på att hämta hem en kasse med fin granskogsförna från vindfällor i skogen. När den blandas upp med torv och perlit blir det prima jord för små Rhododendron och Azaleor.



Det blev 38 plantor fördelat på tre krukor.

Vill du veta mer om den Koreanska azalean - kika in på Mustila Arboretum/Rhododendron schlippenbachii, Koreansk azalea

6 kommentarer:

  1. Fantastiskt vackra blad på de små plantorna, och vilken bra egenskap att trivas bäst vid husets norrsida. Det känns inte som man är så bortskämd med sådana plantor.
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera
  2. Tro det eller ej mig det har grott i mina krukor med frön från R. camtschaticum och R. `Persil´

    Och nu minns jag varför jag slutade med frösådder en gång, krukorna är helt fulla med pyttesmå groddar, fröna var ju som dammkorn och det blev alldeles för många i varje kruka. Än är det inte dags för omplantering men jag begriper inte hur jag skall kunna sära på alla groddarna.

    Kommer antagligen att mörda dem , varenda en.

    Skogsförna har jag här, bra tips, skall hämta inför den stora utmaningen när groddarna skall omplanteras.

    SvaraRadera
  3. Kul att det gror! Jo jag har varit med om det samma. Du kanske måste vara hård och gallra med pincett innan det blir för tätt.

    SvaraRadera
  4. Så fint det gror! Även jag har sysslat med "rodde"sådder, men föredra numera sticklingsförökning helt enkelt för att de blommar och växer fortare ;-)
    Vilken fin jordblandning du har fått till!

    Ha en go' vecka!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Tack! Jag får nog testa sticklingar igen någon gång. Har läst om det och gjort några försök för några år sedan men misslyckats. Hur gör du för att lyckas?

    SvaraRadera
  6. Så fina och kraftiga de ser ut för små frösådder. En av mina favoriter även om mitt exemplar behöver lite kärlek efter flytt. Ska gå ut och se om det finns några fröställningar med frön. Tack för tipset :)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...