måndag 22 februari 2016

Underhåll/rensning/renovering...

Inläggen om hur vi underhåller trädgården fortsätter.
Dags för renovering
Planteringarna har vuxit på sig och behöver tunnas ur med jämna mellanrum. Här blir det en rejäl klippning mitt i sommaren. Förra sommaren växte allt över bräddarna tack vare regnet. Det blev ordentligt misskött men det får vi sota för och rätta till i sommar istället. En torr sommar kan det se annorlunda ut.

 Under högsommaren blir det rensning av det överflödiga och allt som blommat klart. Här rensades ur ordentligt och klipptes ner efter den här bilden togs. 

Trädgårdstips
Senhösten är bästa tiden för renovering!
 Här rensades gamla perenner bort, ny jord fylldes på, tulpaner och narcisser planterades. Till våren ska nya perenner planteras i luckorna. För oss är senhösten bästa tiden för renovering. Då är det lätt att gräva, man skadar inte växterna som ska stå kvar, dessutom är  arbetstemperaturen behaglig och man orkar mer än i sommarvärmen. Luckorna med fin ny jord kan direkt fyllas med vårblommande lökar. 

 Då och då måste vi ta bort träd som gjort sitt, blivit för stora eller står för tätt. Granen till höger kapades bort i höstas, den formligen åt upp jorden omkring sig. Små lundväxter växer mycket bättre utan gran sällskapet.

 Brunnäva är ett exempel på växter som numera rensas bort så fort som möjligt. Gulltörel likaså men ibland kan en fel placerad växt bli så himla fin. Det gäller att tänka efter när man rensar och inte vara för nitisk.

Det händer att man blir sugen på att göra om totalt men det blir för jobbigt om planteringen är stor. Små renoveringar är mer hanterbara. Här bakom Silveraxet Brunette togs gamla perenner bort och svarta Stockrosor planterades förra sommaren. De ska samspela med de mörka Silveraxen och Thalictrum rochebrunianum är det tänkt.

Buskar, träd och klätterväxter kräver också underhåll. Kameleontbusken, som växer på spaljen här, kan och bör man tukta hårt. Den växer väldigt fort och blir bara finare om man är på den med jämna mellanrum. Tänk bara på att de savar väldigt mycket på våren så gör beskärningen senare på säsongen.


7 kommentarer:

  1. en trädgård är ju aldrig "färdig" eller "klar", utan måste hela tiden förbättras och föryngras ÄVEN om man inte planterar något nytt. Växterna växer ju oh har man många buskar och träd så måste man lära sig att beskära eller ta bort, men det verkar en del ha enormt svår för. Därför är det extra trevligt att du beskriver så bra vad ni gör och när samt visar fina bilder!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Kombinationen Gulltörtel och funkia är så snygg ihop! Vi är nog många som kommer att försöka på den efter din bild:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Tack för ett matnyttigt inlägg, det gillar jag:) Jag är usel på att rensa bort/tukta växter som ta överhand, utan det blir som en hel djungel istället. Men jag jobbar på att bli tuffare:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Ett ständigt pågående arbete ja..Jag tillhör dem så planterar glest och vill ha öppen jord mellan växterna men även om jag väljer noga vad jag planterar så hinner jag inte alltid med den delning som behöver göras.

    Granar är som jätten Glufs, precis som du skriver verkar de käka upp all jord. Det går ett tag men sedan tynar växterna bort.

    Kram

    /Gunilla

    SvaraRadera
  5. Renovering på hösten verkar klokt! Mycket bättre än på sommaren iaf. Ska ha det i åtanke i år, tack för tips och fina bilder! Håller med gulltöreln var ju jättefin med hostan!

    SvaraRadera
  6. Tack för alla tips. Jag har beskuret en del gamla buskar hårt redan nu. Spar resten till lite senare. Gulltörel är så fint men tyvärr har mina gott ut.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Tack för bra tips! När jag tänker efter så gillar jag också att renovera och anlägga på hösten. Det är oftast fuktigare och det är inte lika känsligt om det tar några dagar längre än jag tänkt. Sen är det ju så kul att se till våren.

    Carina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...