tisdag 9 februari 2016

Rhododendron sådder


Efter nio dagar börjar det gro i krukorna!
Fick frågan om hur det går till när jag fröförökar Rhododendron och här kommer ett långt inlägg om det. 
 Årets sådder som nu börjat gro är:
Rhododendron brachycarpum
R. yakushimanum Schneekissen
Frön kommer från STA, Sällskapet Trädgårdsamatörerna
och
R. camtchaticum
R. formosanum
R. metternichii
R. schlippenbachii (Koreansk azalea)

Årets sådder står under lysrör där det blir ca 24 grader på dagen och ca 17 på natten när lysrören är släckta. Plastfolie med gummisnodd runt alla krukor i lådan blev årets lösning. Plasten vänds varje dag för att avfukta sådderna.


Plocka frön
Blir du sugen på att testa?
Då kan jag tipsa om att det går väldigt bra att plocka frön även under vintern. Jag har varit ute och gjort det många gånger. Har då bara låtit kapslarna torka och sedan sått fröerna som ramlat ut.  Några frökapslar vi fick hos Larz Danielsson plockades så sent som i maj. Mer om de fröerna kommer senare i inlägget.

 Omplantering är nog det knepigaste momentet och mitt tips är att vänta med det tills plantorna blir lite större och mer hanterbara. Rötterna är väldigt tåliga. 

 Azalea canadense har jag ännu inte sått men den vita Vårazalean gick väldigt bra. Det var otroligt många frön i de små kapslarna som grodde och fyllde ut såkrukorna snabbt. Genom att försöka så glest i krukorna slipper man besväret med att skola om tidigt när plantorna är väldigt små. De kan stå kvar och växa på sig i såkrukorna om man gödslar dem ofta med svag näringslösning.

 Blandade sorter på tillväxt.

 Många av plantorna är nu utplanterade i trädgårdens alpinpartier.

R. Mikkeli, en finsk hybrid, har vi sedan länge i trädgården. Den har frösåtts och nu finns många små avkommor i en plantlåda. Innan hösten sattes alla krukorna i en låda med skogsförna i botten och runt kanterna. Till sommaren ska de skolas om och växa till sig. Det finns mycket intressant läsning för mig som inte alls kan särskilt mycket om det här släktet. Har egentligen bara googlat lite och chansat när jag beställt de jag tror ska gå här uppe och då enbart från STA. I år har jag testat att beställa några påsar från Alpine-Seeds i Tjeckien. Det gick bra och påsarna innehöll många frön. 

Nyss hittade jag några sidor där jag kan börja förbättra mina Rhododendron kunskaper. Länkarna finns här nedanför.
Flera tips på härdiga Rhododendron hittade jag också i Alltomträdgårds faktabank

Den första blomman på en egen fröförökad Rhododendron kom 2015. Det var den här lilla Rhododendron camtschaticum som blommade i kruka innan jag hunnit plantera ut den i trädgården.
Enligt Den norske Rhododendronforening ska den vara härdig, lättodlad och trivs på en sval, solig plats i alpinpartiet. Blommorna kan variera i ton och det finns även en ovanlig vit form. Jag har letat efter frön men inte lyckats än. Finns det någon som har ett par frökapslar av den vita till salu?
Blomknoppar var på gång på några av de andra sådderna från 2013 i höstas och om allt går vägen kanske vi får se några fler blommor till sommaren. 

Det är bland annat plantor av:
Rhododendron frön som vi fick när vi besökte Larz Danielsson. Han plockade frökapslarna av en liten klon från Evert Nilsson. Det drog igång försöken med Rhododendron sådder. Kapslarna sparades och såddes året därpå. 
R. camtschaticum och R. myrtifolium beställdes från STA och
 fröna såddes lite efter eget huvud men till stor del efter Svenska Rhododendronsällskapets såtips.

2014 såddes:
Från STA 
R. aureum x caucasicum
R. ferrugineum
R. ferrugineum Glenarn form

Från egen insamling:
R. Mikkeli
R. lapponicum
R. 'Catawbiense Grandiflorum'


Vad är bästa näringen till små Rhododendron?
 Flytande Blåkorn som rekommenderas på Svenska Rhododendronsällskapets sida finns inte längre men efter råd från en handlare testade vi Vitagro från Bayergarden. Det fungerar bra för oss. Förra året råkade jag ge gödsel av annat märke och genast blev plantorna bruna i bladen. Vitagro är den enda flytande gödsel som saknar både kalcium och klor enligt Testfakta.
Har du andra tips på gödsel får du gärna skriva en kommentar om det!

Det har gått så bra med sådderna att jag tycker Rhododendron är bland de enklare växterna att fröföröka.
Azaleor kan få väldigt fina höstfärger. Det här är en ur Northern Lights serien som ännu inte fröförökats. Ska väl ut och leta frön så fort vädret blir trevligare. Nu har vi regn och slask för hela slanten. 

5 kommentarer:

  1. Men, åh vad spännande! Sånt där skulle jag aldrig klara av!
    Tur det finns andra som gör det så jag kan köpa småplantor på växtmarknader. För det gör jag gärna! Rhoddisar är ju så roliga!

    SvaraRadera
  2. Du är verkligen duktig. Jag har inte en ända en i trädgården. Jag har det så torrt så jag har fått för mig att de inte trivs.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Tack Ulrika, mycket bra information, jag blir sugen på att försöka med några frön, inte i någon större omfattning men bara för att det kan vara kul. Har några Rhododendron ur Northern Lights serien som håller sina frökapslar länge, är det bara att plocka och så, även nu?

    Vilket medium har du i såkrukorna utöver torv?

    Har ingen växtbelysning men om jag testar att så, går det bra att ställa ute? Det gör inget om det dröjer innan det gror...

    Jag tror att R. camtschaticum har kvar sina frökapslar också, glömde att knipsa bort blommorna i somras...

    Har du öppen eller kontrollerad pollinering från dina egna växter?

    ...och tack för att du inte döper om växterna till Rhoddar...

    ...och lycka till med dina spännande sådder!

    SvaraRadera
  4. Så spännande läsning!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Wow va häftigt det är när man lyckas! Kul att du har tålamodet :-) så kan jag glädjas åt det. Jag har nämligen kommit fram till att jag helst håller mig till lättsådda grejer. Trevlig kväll! /Maria

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...