fredag 19 februari 2016

Mitt bästa trädgårdstips!

Lättskötta växter i krukorna
Krukor är vackert men jag har insett att jag måste prioritera. Färre krukor med enbart lättskötta växter ger mig mer tid för annat som jag uppskattar mer.
Nu tycker säkert många att jag är jättetråkig men det gör inget. Det här funkar för mig.



Gammal verktygslåda med Echeveria

Echeveria är lätta att föröka genom att helt enkelt plocka av blad som får torka något dygn innan de läggs ovanpå såjord i en kruka. Snart växer rötter och sedan nya blad rosetter ut från bladet. Enda nackdelen är att de måste vara inomhus på vintern. Men de kan ersättas med taklökar.
Det finns så många fina Echeveria The Succulent Garden



Tåliga kärl som kan stå ute över vintern.

Visst finns fortfarande några "byttor" med växter men de är färre och lättare att sköta som t.ex. gamla zink hinkar, betongrör och rostiga krukor. De här kan stå ute året om, lite gödsel och vatten är allt som behövs.
***

Tankarna bakom 
En höst när många krukor skulle städas undan började tankarna gå igång....
-Inte är det här särskilt kul och himmel så mycket tid som egentligen går åt till dessa krukodlingar, tänkte jag.


Planteringen Stensättningen

 Krukorna kräver för mycket!
 Stor trädgård plus många sommarkrukor-väldigt dum kombo.
Plantering, skötsel, vattning, och så den ur tråkiga plockningen av gamla blommor. När hösten kommer är allt över och ska dessutom städas undan, krukor ska rengöras och ställas in under tak. Nää, det gick inte ihop för mig som hellre sköter perenner, trädgårdsland, anlägger stumpery, alpinpartier och woodland.


Perennplanteringen Giganten


Stumpery under uppbyggnad sommaren -15


Alpinparti

Förra sommaren följde jag mina nya tankar, visserligen blev det fler krukor än jag hade planerat och några petunior för jag hade sparat eget frö som jag bara måste provså. Ja, ni vet hur det är. Det tar sin tid att tänka om.




Så här blev det när de äntligen kom på plats framför nya växthuset.



Nu får jag mer tid till resten av trädgården.
***

I år blir det dessa frön som ska sås och har såtts.



Det var många mörka toner och några doftande växter som lockade mig i år.
Några av årets fröpåsar är följande men bara ett fåtal, de med fet stil, är tänkta för krukorna. En del hamnar i planteringarna medan andra ska till trädgårdslandet.

Heuchera två olika fröpåsar (blir nog inte färdiga för årets krukor men jag har andra plantor på tillväxt sen ifjol), Angelica sylvestris 'Vicars Mead', Actaea pachypoda 'Silver Leaf', Törnrosas kjortel, Blåklint 'Black Boy', Ricin, Blomstertobak 'Perfume Deep Purple', Pärlhirs 'Purple Baron'. Några kontraster blev det också som Silverek, Pyrethrum 'Golden Moss, Panicum 'Frosted Explosion', Japansk humle'Variegatus' och Tandpetarsilja 'Casablanca'.
Några ätliga växter med färg som Sallads krasse Blue Pepe, Stör purpurböna 'Blauhilde', Rödbrokig skogsskräppa, Plocksallat 'Red Sallad Bowl' ska också sås.

Mitt tips!
Plantera i färre krukor och välj enbart lättskötta växter!
Försök skippa växter som måste deadheadas!

Stör purpurböna Blauhilde repris från i fjol-vacker och god.


Heuchera snygg i rabatt och trivs dessutom väldigt bra i kruka.

Ett extra tips för frösådda perenner.
Sätt ner krukorna i fint grus där trivs de bättre och man slipper vattna så ofta.

Riktigt skön Blommig Fredag på dig!

18 kommentarer:

  1. Jag delar helt och fullt dina tankegångar - har bara ett fåtal krukor själv. Dels på grund av det tidsödande arbetet med krukväxter, dels för att jag inte är särskilt fokuserad på enbart blommor. Jo, jag tror jag är ganska tråkig men sommarblommor har aldrig varit någon utmaning för mig. Däremot har jag massor av taklök i lerkrukor och rör, de gillar jag jättemycket.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så vakkert det ble. Kan være smart å ikke ha så alt for mange krukker ja, og perenner er jo spennende å følge fra år til år. Nydelig hos deg. Ha ei fin helg. Hilsen fra Liv

    SvaraRadera
  3. Du verkar ha en jättestor trädgård, så jag kan förstå att du inte vill ha så många krukor att ta reda på. Jag kan inte vara utan mina krukor,med sommarblommor, men de är inte så många.De blir ett bra komplement till perenner.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
  4. Jo minsann de tar tid av en att plantera i krukor. I år tänkte jag sätta mer perenner i krukor, de som jag ändå ska ha i nya landen till hösten.Hoppas det blir bra.
    Ha en fin och skön helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Japp här är det en till som sanerat bort många krukor och idag har jg det hanterbart med vattningen och använder nästan bara stora krukor och tråg, kräver mindre vattning då varma dagar.
    Jag önskar dig en underbar helg!!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Ett bra beslut...För det är rejält tradigt på senhösten att tömma alla dessa kruksamlingar, så en del blir inte tömda, utan får bli övervintrare med perenner och andra fleråriga växter i.
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  7. Thanks for stopping by. I like your garden and container plantings.

    SvaraRadera
  8. Där är vi olika... Jag odlar hellre i krukor så jag slipper rensa ogräs och så tycker jag det är ren terapi att vattna och plocka gamla blommor i mina krukor om sommarkvällarna. Men då ska jag tillägga att det är inte några mängder av krukor och så överlåter jag det mesta av övriga trädgårdsskötseln till mannen :)
    Ha en skön helg! / Birgitta

    SvaraRadera
  9. Ett bra tips jag har inte heller så många krukor utan har satsat mest på att plantera direkt i rabatter dem har jag desto mer av.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  10. Bra där! Lättskött är min melodi! Jag har faktiskt gått över till fler och fler perenner i mina krukor, de kräver mindre, och kan stå kvar över vintern utomhus. Perfekt för mig, för jag håller med dig, hålla på och plocka ur och städa krukor, nja det är ju lite "bassligt"... jag har gräs, funkior, kärleskört bla i krukorna och det funkar perfekt Sen blir det ju alltid några sommarblomster ändå, men bara några få ;)
    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  11. Ha, ha här är en som har över tvåhundra krukor! Tycker det är helt perfekt att kunna "möblera" runt som jag vill. Har till största delen perenner och behöver inte ta in dessa under vintern vilket underlättar. Gillar dina bilder på tåliga krukor och på dina krukplanteringar.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  12. Veldig bra tips, egentlig. Man kan jo "deadheade" seg i hjel omtrent. Og Echivera-frø har jeg liggende... Heuchera har jeg i krukker fra før. Svært vellykket. Hosta og prydgress også.

    SvaraRadera
  13. Jo det är nog enklare att sköta perenner än en massa krukor. Fast de är ju vackert också, så helt utan krukor vill man ju inte vara.
    Vilken lummig och fin trädgård ni har, gillar den mjuka övergången till naturen där allt smälter in. Det försöker jag också med i min trädgård. h.Malin

    SvaraRadera
  14. Jag blir alltid så imponerad över de som har många, frodiga och vackra krukor. Mina glöms oftast bort....är med en perennmänniska☺
    Så fint du har!
    Allt gott
    Milla

    SvaraRadera
  15. Jag kände i somras att det blev lite mycket med alla krukor, nästa sommar blir det nog färre här också. Men att ha perenner i kruka blir mer lättskött så det fortsätter jag nog med. Fina detaljbilder från din trädgård.
    Ha det fint!
    Titti

    SvaraRadera
  16. Tack för det sista tipset med grus och krukor:)

    SvaraRadera
  17. Jättebra tips och absolut inte tråkigt! Jag skäms varje år men jag misshandlar mina krukade växter något fruktansvärt. I år tänker jag mig penséer och sen stopp! Behåller bara kryddorna och några få medelhavsväxter till altanen. Tänker göra som du och lägga krutet på t.ex stumpery i stället. Älskar sådant!
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera
  18. Ett år för ett par sedan så räknade jag krukorna med sommarblommor som jag höll på att vattna till leda. Jag kom upp till över 100 stycken!! Vilken tid och vilket jobb. Efter det så har jag perenner i de flesta krukorna och de övervintrar i sina krukor i ett kallförråd under tak och kommer tillbaka. Rosenstav och Iris, penningblad och lite annat smått och gott!

    Bra tips!

    Kram

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...