fredag 5 februari 2016

Anisisop 'Astello Indigo'

En fantastisk växt som är värd att bli ÅRETS NYHET hos någon.
Här kan den inte bli det men jag har inget emot att odla den igen. Tror nästan att jag måste beställa en påse frön nu när jag ser hur fin den var sommaren -14.
Väldoftande blad, vackra blommor, härligt växtsätt och den blå/lila färgen verkar nästan självlysande. Dessutom blommar den första året efter sådd. Behöver ingen köldperiod för att gro men bör förkultiveras i februari-april.







Fler nyheter visas upp HÄR

11 kommentarer:

  1. Tack för ett fint tips. Antecknar och ska leta efter frön, den skulle bli perfekt i min gavelrabatt.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Aha... tack för vackert tips. Färgen var urläcker och efter några försök så har jag fått den vanliga anisisopen att överleva... Så här ska testas och i höst så kanske det blir den riktiga årets nyhet.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker färg den isopen har!
    Jag har 2 varianter och faktum är att de sprider sig så galet mycket att jag får rensa bort varje år så den där blir ingen nyhet hos mig heller för jag vågar inte ta in fler av släktet!

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Jeg har faktisk et par sorter anissisop som årets nyheter fra frø :)

    SvaraRadera
  5. En riktigt vacker färg.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Så vackra! Ser ut att kunna dra till sig fjärilar. Gör de det?
    Vi vill nämligen ha en plantering som lockar till sig fjärilar.
    Trevlig kväll! / Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tror jag nog att de gör. Eftersom vi bara haft den ett år kan jag inte garantera något men kryddväxter brukar ju locka många insekter. De har inte fröat av sig lika bra som de andra anisisoparna och plantorna verkar inte klara vintern här uppe. Missade att spara frön dessutom.

      Radera
  7. Precis som Veronica ovan, så har jag haft Isop - men efter att under ett antal år försökt bli av med dom, så vågar jag mig inte på dom igen. Jag hade Isop överallt, alltså även där dom absolut inte skulle få förekomma. Men dom brydde sig inte..... *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  8. Anisisop har jag aldrig haft, men den är jättefin precis i min smak.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Åh! Haft några av de blå tidigare, men har inga nu... Blir sugen på att prova "din". Tack för tipset!!!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  10. Supersnygg, den ska jag spana efter. Har haft anisisop, men de har gått ut hos mig (fråga mig inte hur?!) och jag vill gärna ha igen för både bin och fjärilar tycker om den. Tack för tipset!
    Kram Kristina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...