tisdag 19 januari 2016

Varfågeln är fortfarande kvar!

Den ovanliga gästen är fortfarande kvar och gör sina räder bland småfåglarna.
Ett tag trodde vi att den äntligen gett sig av men igår såg jag den jaga alldeles utanför köksfönstret. Småfåglarna flydde i förskräckelse åt alla håll. En av talgoxarna dunsade mot fönstret i allt för hög fart och blev liggande nedanför altandörren. Vi har tidigare sett att Varfågeln kommer ända fram till husväggen för att hämta de förolyckade småfåglarna så jag höll koll men det började skymma utan att den återvände. I morse låg Talgoxen fortfarande kvar och snart var jägaren tillbaka i buskarna intill fröautomaterna. Snabbt slet jag fram kameran och bara knäppte genom fönstret och hoppades att någon bild skulle duga. Tyvärr satt den halvt dold bakom några snöklädda grenar men man ser i alla fall huvudet. Efter en kort posering började den spana efter dagens lunch och fick snart syn på gårdagens offer som låg djupfryst på altangolvet. Snabbt flög den fram, greppade Talgoxen och flög iväg med den. 


Det är lätt att räkna ut att den flyger runt och samlar småfåglar hos grannarna här omkring. 
Vi dukar borden och den våldgästar oss! 
Vilken  jägare! 
Visst är det synd om småfåglarna men Varfåglarna ska ju leva de också.

2 kommentarer:

  1. Ja, så har naturen ordnat det men jag blir ledsen när jag hittar rester av småfåglar (fjädrar) där sparvhöken attackerat vid fågelmaten.

    Inte alltid så lätt att vara konsekvent.

    SvaraRadera
  2. Naturens lagar de är otroligt hårda här brukar det även flyga fåglar mot fönster och även husväggen då vet vi att Sparvhöken är i farten.Med tanke på den stränga kylan så måste man hjälpa de små varelserna som flyger för de vill man ju gärna ha kvar i trädgården.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...