fredag 29 januari 2016

Färg & form

Mitt bidrag till Blommig Fredag blir några bilder med färg och form från hösten.

Rödbladig mandeltörel Euphorbia amygdaloides Purpurea är en härlig växt i både färg och form. 
Samma sak kan jag säga om Kameleonbusken Actindia kolomikta.

 
Olika gröna färger, en gnutta gult och rosa, den mörka spaljen och växternas bladformer blev oväntat vackert ihop förra sommaren. Dessutom kunde en hel del brytbönor skördas.

Formen på de här Ligularia blommorna gillar jag så mycket! Påminner om utseendet hos vissa Cremanthodium med hängande kronblad. 

Ligularia Osiris Fantasie är inte särskilt stor, har väldigt vackra blad och blommorna är så här strålande fina.


Ett favoritställe i trädgården! Färgerna och formerna lockar. 

 
Det skiljer inte så väldigt mycket i tid på bilderna. Den första är från 5/9 den andra från 20/10

Fler tolkningar plus hennes egen härliga vintertolkning av temat finns hos Bland Rosor och Bladlöss. Kika in där!

19 kommentarer:

  1. Härliga former och färger.
    Man blir så glad när de passar perfekt ihop.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Många fina färger och former! Gillar klätterställningen ni byggt upp till bönan att klättra. Fina är det också att se vår och höst bild från stenpartiet!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Tänk så mycket man hela tiden förundras över. Vackra bilder. Trevlig helg. / LOTTA

    SvaraRadera
  4. åå så vackert!!Fina kombos..
    Jag önskar dig en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Vackra färger och en härlig klätterställning. Så fint.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  6. Att få till en rabatt som är lika fin på våren som på hösten är svårt! Men du har verkligen lyckats, Superfint!

    Ha en skön helg i blåsten!

    //Veronica

    SvaraRadera
  7. Mustiga färger hos dig, läckert!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig trädgård du har! Vad fint med området du fått så bra på olika årstider. Inspirerande!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Bilder kan luras trots att jag skrev att alla var från hösten. De två sista är inte så långt ifrån varandra i tid. Den första från september den andra oktober. Nu har jag skrivit in fotodatum i inlägget så ingen ska blir lurad.

    SvaraRadera
  10. Så många fina former och färger! Gillar de fina spaljeerna, de ser nästan ut som gamla kyrkfönster i formen.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har du rätt i, har inte tänk på den likheten, men så är det ju.

      Radera
  11. Läckra färger och former! Tack för fina ord hos mig! JO, det kan nog vara en slags olvon har jag förstått nu, tack för det!
    Trevlig helg!
    Gunila

    SvaraRadera
  12. Hej! Väldigt vackra färger och fina former!
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  13. Så vackert! Osiris tyckte jag om och den åker upp på önskelistan, har inte sett den tidigare. Och så fascinerande skillnad det kan bli på några få veckor. Apropå Cremanthodium så har jag fått tag i frön från rosablommande arter som jag ska försöka mig på :) Har skrivit ett inlägg som kommer i veckan med länk till din vackra bild från x-faktor.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädigt fin kan jag lova! Kul att du också sår Cremanthodium. De lär vara svåra att så. Hoppas att vi lyckas bra, jag har några påsar av olika gula sorter som ska sås. Då ska jag läsa och tack för att du länkar hit!

      Radera
  14. Flotte farger i de to første bildene dine! Jeg skulle gjerne hatt en steinhage som din:)

    SvaraRadera
  15. Heisann.... heldige vi som har fire årstider som alle har sin sjarm. Nå vil vi snart bade i farver, godt å vite etter en kald og hvit vinter ;:OD)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...