lördag 9 januari 2016

Drömmar

...& visioner 2016

Man ska hålla fast vid sina drömmar för vad vore livet utan dem?

Drömmar om vår är det första jag tänker på, alla vårblommorna som gör en så glad! 
Som tur är finns de redan, ligger under jordytan och väntar på ljus och värme precis som vi. 
(tur att så många lökar planterades i höstas)

Visionerna, de mera långtgående, som pockar på i drömmarna gäller våra stora vilda partier som mer och mer liknar arboretum med ängsmark.

Här får vilda växter samsas med nya träd och buskar. Rönn, sälg, vide, gran, tall, asp och björk kommer i massor helt spontant. Vi sparar en hel del rönn och sälg medan asp och björk gallras bort. Gran och tall sparas som vindskydd här och där sedan gallras efter hand när det börjar bli trångt någonstans.

Många Häggmisplar och Svartaronia kommer också upp från frön som fåglarna sprider. Rensar man bara runt dem och gödslar blir de fina buskar av dem också.

Blommande växter får gärna hoppa ut från planteringarna och genom att fylla ut svackor med rens från planteringarna bidrar vi till spridningen. 

Marktäckning runt små plantor med gräsklipp eller det gräs som rivs av när man rensar runt dem kväver konkurerande växter. Det gör att nya, små träd och buskar får en chans att etablera sig.

Just i gränslandet mellan planteringar och de vilda partierna hamnar de vi värnar mest om som t.ex. den här Kaukasiska getapeln Rhamnus imeretinus från Spezialplant. På bilden står små rönnar omkring den, därför är den svår att upptäcka, de är nu borttagna. Tanken är att växterna skyddar varandra mot gnagande djur, vind och kyla och först när det blir trångt gallras överskottet bort.

Visionen MER HÖSTFÄRGER måste finnas med så här tidigt på säsongen. 
Nu ska de planerna förverkligas! I och för sig är ett besök i plantskolan sent på hösten en riktig "höstfärgskick" och rekomenderas starkt! Man går garanterat hem med "höstvackert" i kassarna.

Jag tycker dock att man är väl sent ute då så jag drömmer om höstfärger redan nu. Köpa höstfärger istället för vårblommande blir mitt mantra.

På startsidan under fliken Om trädgården finns beskrivningar av trädgården och i Våra vilda partier kan du läsa mer om just var drömmarna i detta inlägg ska besannas.

Mer på temat Drömmar & visioner 2016 hos Bland Rosor och Bladlöss/ Blommig Fredag

8 kommentarer:

  1. Visjoner må man ha! Natur møter kultur er min, da jeg elsker naturdelen av eiendommen og er omgitt av skog. Ingen liten jobb å få det til å se "naturlig" ut (uten at alt gror igjen), det er sikkert.

    SvaraRadera
  2. Tänk om jag hade en sån stor yta att jag kunde ha en "vild" trädgård oxå! Då hade jag verkligen satsat mycket på vackra träd med fina höstfärger, jag med.

    Ha en härlig helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Fint med vilda delar och att ta tillvara på det som naturen ger. Men det kräver stort tålamod och det verkar du ha :-)
    Önskar dig en skön helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Ja, takk begge deler både vår- og høstfarger. Jeg tror jeg har en som ligner din hvite liljetulipan. Satte den i høst. Nydelig. Her kan vi også ta naturen inn i hagen.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  5. Klart att man måste ha drömmar. Mina drömmar är just nu att få stil på min skridskoåkning så längtan efter trädgård kommer lite senare.
    Härligt det skall bli och se alla dina lökar när de blommar.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Åh, ett arboretum med ängsmark .... vilken dröm!!! Jag tycker det är himla spännande med lite mer ovanliga träd och buskar som er kaukasiska getapel och blir så glad när jag läser om markägare som prövar plantera sådana. I vårt område prioriteras kalhygge bland markägarna, kanske med en och annan sparad björk och ligger det nära huset så ska det gå att köra åkgräsklippare runt stammarna. Suck! Den nya ägaren till vårt intilliggande skogsparti var och besiktigade marken härom veckan. Skogning och röjning var vad jag uppfattade stod på agendan. Dubbelsuck!
    Ha det gott /Lotta

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att läsa om era planer för de vilda partierna! Mina egna ängspartier, skogsgläntor och kommande hagmarker ligger mig så varmt om hjärtat. Hoppas du skriver mer om dina vilda delar av trädgården och hur det artar sig.

    Ha det gott
    Kristina

    SvaraRadera
  8. Härliga drömmar och visioner du skriver om. Höstfärgerna var otroliga och visst är det roligt att planera för det. Tycker ditt motto för 2016 låter helt rätt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...