måndag 25 januari 2016

Att underhålla trädgården/Vårrensning

Tack för era kommentarer, tips och frågor senaste tiden. Jag har fått bra inspiration till nya inlägg och börjar med frågan om hur vi underhåller trädgården. Jättebra fråga tycker jag men det är inte helt enkelt att ge ett snabbt svar.  
Allra roligast är det att anlägga nytt det tycker säkert de flesta trädgårderare. 
Dessvärre måste man ta hand om sina anläggningar regelbundet för att de ska kunna leverera. Skjuter man upp underhållet blir det utan tvekan mycket jobbigare att ta hand om förfallet och ogräset. 
Jag kommer i några inlägg berätta om hur vi bär oss åt när vi underhåller det vi skapat.
Allra först kommer den Stora vårrensningen.
Så fort det bli snöfria områden börjar den. Numera innebär det att allt gammalt visset klipps ner och sprids ut mellan växterna i planteringarna. Undantaget är resterna av de allra största perennerna och gräsen som hamnar i komposten. Övrigt rens blir ett täckande lager som hindrar ogräs, håller kvar fukten och gör mycket gott för jorden.

 
 Det gäller att börja rensningen så fort snön försvunnit för att hinna klart innan alltför mycket har vuxit upp. 

 I de senast anlagda planteringarna måste små plantor skyddas mot grävande trastar. Det effektivaste vapnet är kvistar från tall och gran som sticks ner omkring plantorna. 

 Samtidigt som man rensar kommer man i närkontakt med de små och får bra koll på vad som överlevt vintern. Minnet friskas upp, försvunna etiketter dyker upp, det blir som en välbehövlig trädgårdsinventering. Övervintrande ogräs och felplacerade fröplantor från perenner syns tydligt och kan rensas bort på samma gång.

 Skottkärran är alltid nära till hands för ogräset som åker ut i svackor i de vilda partierna.
Inget ogräs hamnar i komposten.

 Vi krattar inte precis gräset utan krattan används mest för att samla ihop rens som hamnat utanför skottkärran. Här under fröautomaterna blir det en hel del skräp som krattas ihop.

 En dryg månads jobb
Normalt kan vårens rensning/städning börja så smått i början av april. Närmast husets södersida brukar det bli bart allra först och sedan bestämmer snösmältningen takten. Om vårvädret är någorlunda brukar det hela vara fixat i början av maj.

Tidigare kördes allt bortrensat till komposten vilket var både arbetskrävande och tog lång tid. Nu känns rensningen lättsammare och det syns att växterna trivs mycket bättre. Det ser väl lite skräpigt ut men renset växer snart över då vi planterar tätt och undviker öppen jord.

Sedan blir det påfyllning av jordblandning där svackor uppstått, gödsling och ofta någon omflyttning eller nyplantering av växter.

Den viktiga jorden 
Vi försöker att alltid ha högar av matjord, stallgödsel, sand och grus hemma för att kunna fylla på där det behövs. Kompost används också så långt den räcker. Bra jord är det viktigaste i trädgården!

Jorden här uppe är mager så vi måste tillföra extra biologisk gödsel annars tynar växterna bort. Kan inte rekommendera någon särskild utan vi använder vad vi får tag i och brukar prova olika sorter.

Vi har alltså ca. två månader kvar innan det är dags att köra igång.

Fortsättning följer och då handlar det om trädgårdens viktiga stigar.


11 kommentarer:

  1. Tack för ditt inlägg. Intressant att höra hur ni gör. Jag komposterar också på plats sen nått år tillbaka. Känns mycket lättare och nyttigt:)
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  2. Kul att höra hur ni gör! Jag försöker också spara det jag klipper ner i rabatter och planteringar men drabbas ändå ibland av städiver och tar bort mer än vad jag behöver. Men det gäller att hålla sig i skinnet, för sanningen är, som du skriver att växterna mår bra förmultningen. Fint också att höra att du inte har någon speciell gödselblandning utan tar det som står till buds. Och omväxling kanske gynnar växterna eftersom olika gödsel innehåller olika näringssammansättningar?!

    Hejsningar
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja omväxling är bra. Har ibland blandat hönsgödsel med annan typ av gödsel och det tror jag att jag läst mig till.

      Radera
  3. Tack för ett intressant inlägg! Man lär sig med åren att jobba med naturen, inte mot den. Mulchen gör mycket nytta, toppen för oss som har väldigt sandig jord.
    Ha det gott!
    Titti

    SvaraRadera
  4. Jag verkligen beundrar ert arbete med trädgården.
    Jättekul att läsa.
    Det innebär att jag måste ut och rensa ogräs imorgon för nu är nästan snön bort.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,tack! Tänk va ni har det bra som kan rensa ogräs nu ;)

      Radera
  5. Åh,nu blir man ju sugen på att sätta igång och rensa göra och fint... Vilken sötnos den där ljusa vintergäcken är! Har försökt sätta några ovanvliga sorter men de vill sig inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst blir man ;) Håller tummarna för att den återkommer till våren.

      Radera
  6. Att börja tidigt, (eller som vissa år här i södra delarna av landet, aldrig sluta) är en av hemligheterna bakom en välskött trädgård. Jag har rustat mig med fodrade trädgårdshandskar, sparat gamla vinterjackor och vinterstövlar för att kunna vara ute, klippa ner, kratta, t o m gräva så fort det är snöfritt och plusgrader. Annars skulle jag aldrig hinna vid sidan om ett heltidsarbete, familj och skolbarn.
    Att alltid ha tillgång til jord, grus och gödsel har jag också lärt mig genom åren, viktiga råd, man lätt glömmer. Däremot beställer jag alltid jord och hästgödsel från samma firma, vilket kanske inte är så klokt. Hönsgödsel ska jag testa i större omfattning i år.
    Ja, jag välkomnar alla, mindre glamourösa inlägg, det är arbetet i trädgården som är det allra allra bästa.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  7. Härligt att du tycker så för nu är ännu ett mindre glamoröst inlägg på gång.

    SvaraRadera
  8. Härligt inlägg - på riktigt. Gör i mångt och mycket som ni. Och det underlättar verkligen att ha högar hemma av det du skriver om. Jag var ute och hämtade grus igår till kommande frösådder. Den där första rensningen upplever jag gör väldigt stor skillnad hela säsongen. Märkte det de två vårar som jag inte kunde göra den. Redan nu går det att rensa lite här. Små maskrosor och annat har frusit upp och det är bara att plocka bort dem.

    Så även om det inte är en glamorös sysselsättning så är den viktig och skön :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...