fredag 13 november 2015

Höjdare!

Idag tolkar jag temat bokstavligt genom att visa några av våra absoluta favorit höjdare.
Ligularia hybrid som uppstått i vår trädgård blommar här tillsammans med Daglilja Hemerocallis fulva. 
Numera har vi vildformen av Strätta Angelica sylvestris i trädgården. Fröer hämtades intill en bäck i närheten sent på hösten för två år sedan. I somras blommade de till stor glädje för alla möjliga insekter. Tror inte jag sett så många olika insekter på någon trädgårdsväxt tidigare! Kan man låta bli att gilla den sortens växter? Nyligen upptäckte jag den extra fina rödbladiga varianten 'Vicar's Mead' som självklart beställs till våren.

Ligularia palmatiloba och Ligularia hessei är två mäktiga höjdare!

Ligularia Britt-Marie Crawford med den fantastiska Kameleontbusken Actindia kolomikta i bakgrunden.

Amerikanskt älggräs Flipendula rubra sprider sig för mycket för att platsa inne i planteringarna. Här har den däremot hittat en egen plats i yttre stenkanten där den får husera i eget majestät.

Stockros Alcea rosea lär det bli massor av nästa sommar då årets sådder kommer att sticka upp både här och där i trädgården.

Oj, vad jag ser fram emot nästa sommar! Många av årets sådder som står på tillväxt är faktiskt nya, oprovade, framtida höjdare.
Vill du se andra tolkningar av höjdare kikar du in HÄR.

Ha nu en skön avslutning på veckan!

21 kommentarer:

  1. Flera goda idéer som snappas upp på direkten. Kameleontbuske saknas, amerikanska älggräset har jag problem med. Ny egen plats förstås. Ligularian med den mörka stammen såg jag i en trädgård för länge sedan, hade glömt namnet, tack för din påminnelse.
    Stockrosor gör inget om de dyker upp på fler ställen. På nya delen av tomten har jag reserverat plats där de skulle passa perfekt!
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Staselige høydepunkter i hagen din! Angelica er flott :)

    SvaraRadera
  3. Tack för fina tips och idéer, jag vill liksom göra om hela min trädgård när jag kikar in hos dig:)
    Ligularia måste jag hålla utkik efter, så snygg.
    Ha en fin fredag och helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Snygga ligularia, jag tror jag fick namn på en del som jag har men inte visste namnet på. Älggräset gillar jag. Vi har det i en stor nedgrävd kruka fast jag tror inte det trivs så bra för blomningen blir inte så stor. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  5. Så fint!! Angelica sylvestris eller kvann på norsk har jeg plantet i år, så de kommer nok til å bli fine til neste år. Den er så høy og vaiende i vinden, en lekker sak!! Ha en finfin helg!!

    SvaraRadera
  6. Imponerande och ståtligt! Jag är lite överdrivet försiktig med höga växter, har tagit bort en hel del som inte kan stå utan stöd men de som klarar det galant har fått bli kvar, dit hör Ligularia som jag har några namnsorter av, den gillar jag med råge!

    SvaraRadera
  7. Tack, tack för flera fina och nya växtbekantskaper. Sätter upp både Angelican och Ligulariorna på önskelistan :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Många fina höjdare. Stockrosen hoppas jag få se blomma nästa år.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Härligt och frodigt! Gillade speciellt bilden med den enorma Kameleontbusken i bakgrunden, underbara färger!
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  10. Väldigt tjusigt :) Underbar färg på stockrosen. Och en smått magisk bild!
    Ha en fin helg!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  11. Så kraftfulla färgerna är på samtliga växter. Kameleontbusken var en intressant bekantskap.

    SvaraRadera
  12. Ligularia och stockrosor är så fina där de trivs. Inte hos mig dock. Det är synd.
    Trevlig helg
    Luna

    SvaraRadera
  13. Den mørkbladete Britt-Marie var stilig

    SvaraRadera
  14. Hei!
    Angelica har vi flere steder i hagen. De frøsår seg som bare det, men din er utrolig fin. Lurer på om det er rødkvann. Fantasiske røde stilker.
    Stokkrosebildet er nydelig.
    God kveld! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den röd men jag är helt säker på att det är en Strätta. De varierar i färg vissa exemplar av Angelica sylvestris har väldigt mörkröda stjälkar medan andra går mer i grönt.

      Radera
  15. Antecknar, antecknar... Spännande med strätta, Älskar växter som andas natur och vildhet, blir nyfiken på att veta mer om denna och dess släkte.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  16. Riktigt härliga höjdare du visar.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  17. Så mange vakre høydare! Stokkroser nådde virkelig høyt hos meg. Flott hage du har! God søndag.

    SvaraRadera
  18. Får jag fråga , dina stockrosor vad vill dom ha? Jag provar och provar och får så svårt att få dem att trivas. Den mörka du har har helt försvunnit, jag tar fröerfrån de jag har och försöker att få dem att komma.
    Skulle vara härligt att få lite tips!
    Fina höjdare du har, älgröset har jag och den andra bilden du har, den skulle jag vilja ha också.
    Jag bor ju i mellersta norrland, så det som fungerara hos dig borde ju gå här. :)
    Tack för din fina kommentar hos mig, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  19. Det var många fina höjdare! Underbar bild på stockrosorna!! Dom har jag inte haft på många år. Nu har jag sett dom hos fler och jag måste nog skaffa mig det till nästa år...kanske kan jag få tag på nån som blommar redan då.
    Tack för titten!

    SvaraRadera
  20. Masse lekre højdare i hagen din. Nydelig bilde av stokkrosene i den lekre fargen og med tåken stemningfullt bak :-)
    Ha en fin uke :-)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...