fredag 6 november 2015

Goda grannar!

Visst försöker jag komponera i planteringarna och ibland infinner sig riktigt god grannsämja. Här hittade jag några bilder från sommaren plus några äldre bilder som kan passa på temat i Blommig Fredag. 

Nu börjar det dessvärre vankas vräkningar av de allra ivrigaste, de som bott länge på samma plats och vissa som jag stört mig på. Förra helgen åkte därför många perenner ut ur planteringarna och fler ryker den närmaste tiden. Nu på senhösten är det nämligen den mest perfekta tiden för att plocka upp oönskade plantor. När de väl är borta finns många tomma hål att fylla med bra jord och  vårblommande lökar istället. Till våren ska några av de frösådda drömplantorna bli nya goda grannar i planteringarna. I ett tidigare blommig fredags inlägg kan du läsa mer om mina drömplantor.

Tre bilder från i somras

Det är ofta fint till en viss gräns. Påminner lite om när det börjar bli dags att gå till frissan. Här blev det rensning och gallring strax efter bilden togs. Växterna är röda Taklökar Sempervivum, Koreansk plymspirea Aruncus aethusifolius och en Dvärgsort av Alunrot Heuchera.

Grannarna här i Stensättnigen samsades riktigt bra fram till i juli i år.
Sedan blev det lite väl trångbott för vissa och nu är det delvis gallrat här. Där i mitten, intill Bronsrodgersian, har Tulpanen Gavota planterats, den gör sig så bra intill mörka blad. Nu siktar jag på att få fram något liknande den nedre bilden som togs för några år sedan.

 Gavota är tulpanen med gula kanter.

 Allium Purple Sensation och Gulbladig druvfläder i Giganten!

Tar man ett stort steg bakåt ser man den här delen av Giganten precis framför motivet på förra bilden. Så här såg det ut för ca. två år sedan. Stora gulbladiga funkian i bakgrunden är Hosta Sum and Substance. Framför den Astilbe 'Sprite' och Grekvädd Knautia macedonica. I söndag påbörjades en välbehövlig rensning och jordförbättring till vänster om den låga Hosta 'Cherry Berry'. Där togs  några Lungört (Pulmonaria) bort. De hade jag egentligen tröttnat på för länge sedan. Tidigt på våren är de fina men blir snabbt tråkiga och får ofta mjöldagg här. Dessutom hade de lagt sig över en Pion som verkligen ogillade den överdrivna grannkontakten.
Den här senhösten fokuserar jag på att skapa ännu bättre grannsämja!
Nu kikar jag in till Bland Rosor och Bladlöss för att hitta fler goda grannar!:)))

17 kommentarer:

  1. Hei!
    Det som er så fascinerende med hage, er å finne gode naboer. Den prosessen med å skape gode parforhold, er å få nye ideer, fjerne og plante nytt. Det skal jeg gjøre i helgen.
    Dette var det inspirerende å lese og se. Vakre samplantinger.
    Deilig med fredag. God helg! Anne

    SvaraRadera
  2. Superfina planteringar! Mina favoriter blev kombinationerna i bilderna med tulpanerna och Allium. Ljuvligt!
    Ha en fin helg!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Så fint!! Ni kan verkligen det där med att sam plantera! Gillar när det kommer upp tulpaner lite här och där. Den första bilden med stengången...börjar drömma och planer för min stengång nästa år....
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Väldigt vackra planteringar som det inte riktigt går att se vad som skulle störa ögat ;-))! Men, så är det. Trädgårdsmästaren själv vet vad som ska lyftas fram och vad som är mindre önskvärt. Vi andra står bredvid och beundrar resultatet.
    Trevlig helg!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Tack för all inspiration. Jag önskar jag kunde vara tuffare med mina rabatter, och just rensa och gallra som du skriver. Jag blir lite försiktig när det kommer till det.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Bra inlägg som beskriver tankarna kring trädgårdens eviga förändring och behov av gallring och nu är en bra tid för att skapa grannsämja i rabatterna.
    Trevlig vecka
    Luna

    SvaraRadera
  7. Ja men så fint du har det det är bra med många grannar både stora och små det gäller att se det lilla också.Du har det bra med dina grannar tycker jag.Ibland blir det så där bra bara av sig sjläv.
    Ha det gott i helgen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Veldig vakre sammenplantinger! Ja, frisering og opprydding må til i blant...
    God helg!

    SvaraRadera
  9. Vad duktig du är på att skapa grannsämja. Väldigt fina planteringar.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  10. Exakt så är det - fint till en viss gräns. Jag som vill ha glesa planteringar där varje växt skall synas tycker att detta är ett evighetsarbete trots att jag är noga med vilka växter jag planterar.

    ...och äntligen faller det något vått från skyn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kommer några välkomna droppar också ;)))

      Radera
  11. Fantastiskt så många grannar dina växter har, det är ju rena "tätorterna"! Helt magnifika rabatter!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Vackra planteringar, och visst behöver man rensa ur emellanåt. Tulpanrabatten är så vacker.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  13. De er staslige bronsebladene dine. Mine blir dessverre ikke så store og flotte. Å finne gode naboer i bedene er morsomt og noen ganger frustrerende. Sum and substanse plantet jeg i år, og håper de blir store som din.

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga planteringar du har.
    Önskar att det snart vore vår igen. Men först lite välbehövlig vintervila och en del planering.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  15. Åh vad jag gillar bilden med tulpanerna och alium o de gugröna bakom.
    Trevlig vecka, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  16. Många fina combos hos dig. Jag skulle ha grävt bort en del i höst men tiden har sprungit ifrån mig. Kanske jag hinner lite denna veckan. Det är som du säger perfekt tid att gräva bort så man får ner lökarna.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...