onsdag 14 oktober 2015

Växthus fix och plattsättning i loungen!

Efter lite städning och fix i växthuset i tisdags förmidda ser det riktigt prydligt och snyggt ut där igen.

Nu när det är så gott om plats kanske det kan bli något litet höstpyssel trots allt.

 De gamla vattenkannorna får stå under tak här inne över vintern.

Efter en stund i växthuset blev det varmt nog för fix även på skuggsidan av av huset där vi började bygga vår lounge för drygt ett år sedan. De senaste plattorna och och lite sand skjutsades dit i min vän skottkärran.   

 Sedan gick plattsättningen som en dans och nu fattas bara några små passbitar i luckorna mellan plattorna. Någon typ av kant runt det hela ska också till innan det är helt klart.

En bordsskiva till ett symaskins underrede plockades ur formen och det blev en helomvändnig på den eftersom undersidan blev mycket så himla mycket snyggare än ovansidan. 

Nu blir nästa steg, någon annan dag, att bära ut underredet så det kan provas ihop med nya skivan.

Nu har vi dessutom en gammal, grånad, bred planka som ska läggas på två andra undereden. Det kommer bli supersnygga trädgårdsbord som står redo inför nästa säsong! Idén till det fick jag från Annika Christensens och Cecilia S-Tukiainens utställning "Vår i kruka" i våras. Där var det så vackert pyntat på ett liknande bord.



4 kommentarer:

  1. Härligt det ser ut med alla vattenkannor på rad! Jättefina betongalster och bordsskiva. Gillar också symaskinsunderreden, man kan ju ha dem till så mycket.
    Ha det gott!
    Titti

    SvaraRadera
  2. Hei!
    Det er en stor luksus å sitte i veksthuset å se ut. Det kan regne og blåse, og man har det bare godt. Har du innlagt vann? Hvilken luksus. De flisene er innmari flotte.Vakre mønstre. Anne

    SvaraRadera
  3. Väldigt lyxigt men inget vatten än. Nästa år blir det ordnat.

    SvaraRadera
  4. Åh så fint det var - och blir! Själv har jag ju inget växthus men det har funnits massor att göra ändå. Men...i år så sitter jag bara inne och tittar när gubben min bär in alla stolar, bänkar, bord m.m. till förrådet. Istället ska jag göra en äppelkaka till honom (han är tokig i sockerkaka med äpplen i) och så ska jag se om några av vindruvorna överlevt frosten. Jag har tagit in 10 l och gjort både saft och gelé m. chili så vi klarar oss om resten (20-30 l) inte går att använda. Det blir nästan lite väl mycket faktiskt.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...