fredag 23 oktober 2015

Plötsligt händer det!

 Vad är det som plötsligt har hänt här omkring? 
När jag botaniserar i bilderna från maj till oktober är det en HEL del som hänt helt plötsligt!
För att skona er väljer jag bara ut en del av händelserna.

Igelkotten vi längtat efter dök plötsligt upp i slutet av maj. Första kotten jag ser här sen vi flyttade hit för 25 år sedan. Varifrån den kom vet jag inte för jag fick en total minneslucka trots att det var jag som såg den först. Kan man bli så glad att man tappar minnet? Glädjen var kort och sen dess har ingen kotte synts till.

 
Plötsligt var rätta ordet när stumperiprojektet kom igång. Det har pågått hela sommaren och fortsätter nästa år med den roliga planteringen. 

 Plötsligt blommar en frösådd Pärlhyacint!
Det händer inte särskilt ofta att jag plockar några blommar men jag överaskar ibland...

 Vissa saker är planerade sedan länge och verkar aldrig prioriteras men i somras blev det plötsligt gjort. Gräsmatta ersattes med skiffer.

 
Helt plötsligt fanns det en massa ogräs som måste bort! Den ogräsfria trädgården existerar absolut inte!

 Nya plantor med nytt utseende dyker upp om man tillåter dem. Man får vara försiktig och uppmärksam när man rensar. Här en Ligularia med mörka knoppar som dök upp som en liten, liten fröplanta. Vi vakade över den och lät den växa på sig ordentligt innan den flyttades till en egen plats. Nu är den en ståtlig planta!
Bönorna som helt plötsligt bara hängde där! Jag var så pessimistisk att jag helt räknat bort någon bönskörd. 

Helt plötsligt är det höstens perenner som tar över och lika plötsligt vill jag ha MER höstfärger. Just därför planterades ett Vildvin med "extra rött" som ska få växa upp i en vild rönn.

En mur runt växthuset skulle byggas men kraften och modet saknades. Gick mest och gruvade och funderade hur det skulle göras. Men helt plötsligt var tydligen batteriet laddat och det var bara att haka på. Sex timmar senare kände jag mig både stolt och nöjd! Tur att det fortfarande fanns kraft kvar till nästa dag då Leif var ledig och fixade sten insamlingen. Jag behövde bara bygga ihop "pusslet" och nu gick det givetvis mycket snabbare. Nu är murarna runt växthuset helt plötsligt på plats!

På bloggen Bland Rosor och Bladlöss finns mer på temat Plötsligt händer det!  

Ha en finfin helg!

8 kommentarer:

  1. Så fint det blev med stenar vid växthuset det kanske jag också ska ta och göra till en annan sommar.Det är ju det som är roligt med trädgård att det i bland poppar upp en del växter som överraskar.Det kommer säkert bli jättefint med Vildvinet för de är verkligen jättefina.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  2. Jeg likte godt skiferhellene deres.

    SvaraRadera
  3. Snyggt med skiffer och sten, och den finaste är den lilla taggiga kotten. Hoppas den hälsar på igen.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Igelkott skulle vara så välkommen här. Det var så länge sedan jag såg en och det var inte ens här.
    Snyggt skiffergolv!
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Har sans for ting som bare plutselig blir gjort :)
    Ja, bønneavlingen overrasket med å bli stor, enda nesten ingen ville spire på forsommeren.
    God helg!

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas jag slipper vänta SÅ länge på kottarna! Jättefint med skiffer gången och muren.
    Trevlig fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  7. Hej Ulrika!
    Så fint med murarna kring växthuset. Väldigt dekorativt!
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  8. Så många plötsligt ni hunnit med och snyggt blev det också. Fast jag hade också varit väldigt glad för kottebesök i trädgården. Spännande med Ligularian, det är därför jag har svårt att skiljas från frösådder innan de visat sitt rätta jag.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...