söndag 20 september 2015

Ruttjebäcken

Vi njuter av hösten i Hemavan!
Idag åkte vi till Rönäs och följe stigen en bit längs den vackra Ruttjebäcken.


Vattnet har format stenytorna i bäcken helt sagolikt! 
 Här är det många som gått före oss därför valde vi att vika av från den vältrafikerade stigen.  

  Istället följde vi en mindre bäck uppför fjällsidan. 
Där blommade Toltan eller Tortan,vad man nu vill kalla den, Cercibita alpina.


 Många ormbunkar i skiftningar från grönt till brunt.

 Brudsporre Circium helenoides


 Uppe på kalfjället med utsikt över Tängvattnet tog vi paus.

 Där uppe hittade vi bland annat Brudsporrar Gymnadinea conopsea som fortfarande blommade.

 Läckra arrangemang fanns det gott om!
Inspirationen lagras och följer med hem ;))) 


3 kommentarer:

  1. Så fantastisk høstlandskap! Nå fikk jeg virkelig lyst til å gå i fjellet! Men det har ikke vært så verst å være i hagen i dag heller! Ha en fin ny uke! Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Magiska bilder! Tänk att jag aldrig varit i fjällvärlden på hösten, men jag längtar. Nån gång ska det bli av. Vilken boost inför grå vinter. Ja, den är ju oftast grå i Småland.
    Skulle förstås behöva tegelstensfloran med mig för att hitta namn på växterna som är helt nya för mig.
    Den lilla bäcken skulle man faktiskt kunna göra en variant på hemma med skiffer och mycket känsla. Säger inte att det är lätt, bara att det nog skulle gå. Så läcker.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...