torsdag 17 september 2015

Månadsbild september 2015

Som tur var tog jag månadsbilden tidigt i morse innan jobbet. Nu regnar det så det bara dånar! 
Vi har haft varmt för årstiden ett par dagar +12-13 grader både morgon och kväll. Regnet som kommer nu är verkligen välbehövligt. Förhoppningsvis sätter det sprutt på svamparna som vi gärna vill ut och plocka vid den här årstiden.

Just nu är det nästan bara Fransgentianan Gentiana septemfida som blommar i alpinpartiet. Ingen favorit men visst är den riktigt fin nu på hösten när den blommar.

Brunnera 'Jack Frost' är jättefin under syrenbuskarna. Trots torkan under buskarna är de frodiga och fina. Jag kommer att dela och sprida ut dem efter hela kanten där inte så mycket annat tycks trivas.

9 kommentarer:

  1. Det er så flott å se hvordan dere plasserer steiner. Her har vi hatt ekstremregn i to dager. De kaller dette ekstremregnet for Petra. Det er flom flere steder. Synes at disse værendringene er skumle saker. Anne

    SvaraRadera
  2. Så vackra bilder! Föll pladask för bild nummer två! Den spindellika växten på stenen, är det en cotoneaster? Så fint den pryder stenen. Skönt att det är ganska milt, då gör det inte så mycket att det regnar stup i kvarten.
    Ha det gott!
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det stämmer, Cotoneaster radicans 'Eichholz' är det som kryper över stenarna.

      Radera
  3. Så fint med `Jack Frost´som under plantering. Ska nog dela min också och sätta under kornell och Schersmin buskarna. Tack för tipset!
    Har läst ifatt i bloggen. Det är kul att följa ert Stumpery projekt:)
    Nu håller vi tummen för uppehållsväder så vi kan vara ute till helgen. Just nu spöregnar det här...Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Alldeles underbara bilder! Dina höstgentianor greder ut sig , ser jag. Mina vårdito trivs bra och brer ut sig med höstvarianterna får jag inte att överleva. Har du någon teori om varför?
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här trivs Höstgentianorna G.sino-ornata med lågt ph-värde och mycket fukt. Leif har byggt ngt han kallar "gentianadiket" i kanten av Massivet där det samlas fukt i botten på en i övrigt väldränerad sluttande del. Än så länge fungerar det toppenbra. Det blir spännande att se nästa år om det fungerar i fortsättningen också.

      Radera
  5. Helt underbart hos dig. höstgentiana är en som jag gillar skarpt. Har ingen kvar tyvärr.
    Allt gott och jag hoppas som du att svampen sätter fart nu.
    Annika

    SvaraRadera
  6. Hej igen!

    De kan även här komma i otakt. Allt beror på hur kallt det är under vintern och våren.
    Jag har fått mina att blomma samtidigt 2 år i rad.
    Annars blommar det ju längre om de blommar omlott.
    Kruka är bra och sedan ut i rabatten året efter.
    Annika

    SvaraRadera
  7. Brunnera är ju för läcker... i övrigt härliga höstfärgade bilder! :)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...