söndag 27 september 2015

Klättervildvin Parthenocissus quinquefolia 'Red Wall'

Mer höstfärg i trädgården!
Den här hösten är ännu inte särskilt färgsprakande, kanske blir den inte det heller. Många rönnar och björkar har redan tappat de mesta löven så där är det kört. De två senaste höstarna har jag tänkt att vi borde plantera in fler växter med höstfärg. Några Skogslönnar och Svartaronia har visserligen planterats men det finns så många fler.
 För några veckor sedan åkte vi upp till Rydlinge plantskola och där kom jag över några plantor som kan lysa upp där det behövs. 

 Igår lastades kärran med bra jord och de här härliga plantorna.

Den knallrödaste, är ett Klättervildvin Parthenocissus quinquefolia 'Red Wall' som lär vara den allra rödaste sorten.  Där bakom stora stenen, framför den vilda rönnen ska den växa. När den sedan  klättrat upp i rönnen och klänger över den stora stenen kan vi se den från vardagsrummet. Det kommer att blir så snyggt! Tänk att vi väntat så länge med att plantera ett Vildvin, ibland förstår man ingenting.

Så här gjorde jag:
 Här bakom stenen är det gammal skogsmark så det övre gräslagret skalades av och torvorna återanvändes till att fylla upp i en grop intill. Ny jord fylldes på och blandades med den underliggande skogsjorden. 

 Vildvinets rötter befriades från krukjorden. Torvjorden i krukan blir som en svamp om vintern och gör att plantorna får sämre etablering och övervintring. 

 När krukjorden var avskakad gick det bra att sprida ut rötterna över en jordkulle i gropen innan resten av planteringsjorden fylldes på.

 Jorden trycktes till och en fördjupning bildades runt plantan. 

 En rejäl kanna vatten i gropen innan mer jord fylldes på tills vattningsgropen försvann. Det är väldigt, väldigt viktigt att undvika gropar runt plantorna inför vintern! Fyll istället på så en kulle bildas runt din ny planterade växt. Då blir inget vatten stående runt rötterna och det kan rädda livet på växten.

Nu sitter den där. Runt omkring ser det totalt oklippt och dant ut och det är det också. Vi har valt att ha några vilda partier eftersom tomten är stor. Tidigare var det gammal skog här och vi har inte gjort mer än tagit bort riset efter avverkningen. Marken är fortfarande full av stubbar, rötter, stenar och gropar och därför klipps inte gräset här. Vi fyller dock hela tiden ut där det behövs med allt som kan jämna till. Fyllnadsmaterial blir det när vi rensar, gräver planteringsgropar och tar bort gräsmatta någonstans. Vi har planterat och fortsätter plantera in nya träslag tillsammans med de vildväxande träden och buskarna. De vilda partierna är vårt lilla arboretum. 

Det var en av de nya färgklickarna mer om de andra kommer senare.
Har ni några tipsbra höstfärger ?

7 kommentarer:

  1. Det låter som det kommer att bli en vacker syn från ert vardagsrum:) Vildvin har jag också som plan att plantera, men har inte hittat rätt ställe än.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Det där kommer att bli superfint. Rönnsumak blir ju superfin tycker jag.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Rönnsumak är också superfin men kanske inte så härdig att den överlever här. Något att komma ihåg nästa år och värt att prova. Tack för tipset Annika!

      Radera
  3. Vildvin är verkligen härligt! Vårt har precis börjat bli rött här och där, men om en vecka eller så, kommer alla bladen bli vackert röda. Superfint! Angående din fråga om hur man tar bort rost från bergkristaller, så är jag inte helt säker. Minnet sviker ibland, det var ju över 45 år sedan, men jag tror man börjar med diskmedel eller ättika, om det inte hjälper tror jag man kan pröva oxalsyra. Men googla gärna, kanske det finns bättre metoder numera. Hoppas det går bra!
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Titti! Jag ska kolla mera innan jag sätter igång att rengöra.

      Radera
  4. Jag har många med fina höstfärger men priset brukar min japanska zelkova och skenkamelian ta.
    Din vildvin kommer att bli fin!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Tack Anja! Har kollat båda och de verkar gå till zon 3-4. Ska testas :)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...