måndag 24 augusti 2015

Morgonstund

 Ligularia palmatiloba och Ligularia splendens vid en dimmig skogsridå nedanför växthuset.


Slingerstormhatt Aconithum hemsleyanum och Törnrosas kjortel Rhodochiton atrosanguineum samsas på ett torn. 

Årets rukor

 Linnétagetes och en hempysslad trollslända  (av glaspärlor)

 Det blev som jag planerat färre krukor och mest växter som inte behöver plockas med hela tiden. Blodhibiskus med mörka blad Hibiscus acetosella 'Red Shield', Njurvindor i grönt och silver Dichondra repens 'Emerald falls' och D. repens 'Silver Falls', Svansfjädergräs Stipa tenuissima, och några Kopparstarr Carex bushananii som frösått sig själv. Silverek Cinesio cineraria, Linnétagetes Tagetes linnaeus och Lobelia är helt okey växter för mig som gillar krukor men avskyr att plocka bort vissna blommor stup i ett. Tycker det är fullt tillräckligt att passa upp dem med vatten.

 
Gulbladig himalaya kaprifol Leycesteria formosa 'Golden Leaf'
En ny växt som ska övervintras inomhus. Vi fick den som bonusfrö i våras och den har gått väldigt bra i kruka. Gillar färgen och att den är så lättskött. 

Kan tänka mig att gå på samma linje med lättskött nästa år och bara komplettera med några fler ettåriga gräs.

5 kommentarer:

  1. Hej Ulrika! Jag är å sugen på så ettårigt gräs! Ha du nå tips på sånt som blir nått! De gräs jag köpte av dig i år va ju fint! Så du gräs tidigt ? Fint ditt växthus blev ��.hoppas du ska trivas där ��ha en bra höst,/ stina Johansson innertavle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en hel del att prova😊kopparstarr får man lov att så tidigt om det ska hinna. Ekorrkorn och Harsvans växer väldigt snabbt och bör sås senare. Jag återkommer i ngt inlägg framöver med fler tips på gräs för krukorna.

      Radera
  2. Ligulariorna ser ju jättefina ut, ni kanske inte har det lika torrt som vi.

    Jag har inte heller många krukor som kräver omsorg, har inte tid med dem och så vet jag att det kommer torrperioder som kräver att man vattnar varje dag. Vatten är en bristvara när man har egen brunn.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Nu börjar det bli torrt här med. Hoppas på lite lagom regn snart.

    SvaraRadera
  4. Hei!
    Nydelige og stemningsfulle bilder.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...