söndag 30 augusti 2015

Massivet/Alpinparti- del 2 klart!

Nu är resten av sprickorna/mellanrummen i Massivet, vårt senaste alpinparti, fixade. Det var ett tids-och stenkrävande jobb. Flera dagar har det tagit och många, många, många stenar har petats in för att hålla allt på plats. Nu har även växter petats in i odlingsfickorna där det krävdes ett grönt komplement till de kala stenarna.

Först kommer tre bilder som visar norra sidan före omvandlingen.



Resten av bilderna är tagna efter att växter och grus kommit på plats.





 Arabis japonica
Vi tar bort all jord från rötterna innan vi planterar i grov sand sedan bäddas växterna om med ett lager fint grus (där det ör möjlig) 


 Säkert blir det en hel del efter fixande men det känns i stort sett så klart det kan bli för tillfället. Inte illa för en som irrat runt mellan projekten och regnskurarna hela sommaren. 
Äntligen! Nu blir det växthus fix hela dagen (hoppas jag, man vet ju aldrig säkert vad som händer, men nu borde entrén vid växthuset fixas och pyntas)
Snart kommer växthus bilder...

Ha en riktigt skön söndag!



10 kommentarer:

  1. Det virker som om energien din er på topp! Det er alltid godt når større oppgaver er gjennomført, og da holder det seg som regel fint lenge! Det blir kjekt å se hvordan det blir med drivhuset ditt! Ha en fin søndag!
    Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu har energin varit tipptopp! Undrar om jag håller på att bli sjuk? Förkylningarna härjar just nu här omkring.

      Radera
  2. Väldigt trevlig läsning! Många borde ta del avn din inlägg som skulle kunna inspirera många att skapa lite mer i trädgården än "dagliljerabatter" - om du hajar hur jag menar. Det är naturligtvis inget fel med rabatter oavsett vad man har i dem, men det kan ibland bli lite enahanda att se alla bilder på bara rosor eller Hemerocallis eller pioner.

    Ang. det där med bloggkommentarer: Undrar om inte FB har tagit över helt? Själv vill jag blogga och får fortsätta att göra det trots det ringa intresset från allmänheten. (Kanske borde jag ändå visa mer bilder på rosor, dagliljor och pioner - för så klart har jag dem också i mina rabatter ;-))!)
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja! Hoppas vi kan inspirera några och kanske blir alpiner populära igen. Vi ser när vi har öppen trädgård att många inte har en aning om vad alpiner är och därför vågar de inte heller prova. Jag vill också blogga för mig själv och lyckas jag väcka något nytt intresse hos någon annan är det jättekul. Några rosor, pioner och dagliljor har vi också men inte är de lika intressanta att hålla på med som de små alpinerna. Jag tycker vi satsar stenhårt på det vi tycker är skoj så länge vi orkar och tycker det är roligt ;)))

      Radera
  3. Kul att följa eran väg till det här stadiet! Blir så imponerad av eran ork och kunskap. Kommer att bli kanon...som allt annat ni tar er ann!! Ska bli spännande att se hur i gjort i och utanför växthuset:))
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir man själv imponerad av orken och det brukar kännas desto mer i kroppen några dagar efteråt. Man får trösta sig med att det är stärkande i långa loppet ;)

      Radera
  4. Så snyggt och så annorlunda, verkligen ett imponerande jobb! Jo, jag känner igen tungarbetade stenprojekt och vet vilket jobb som ligger bakom det hela.

    Jag säger nog som Anja, roligt att få se något annat där kreativiteten får flöda och där en krävande arbetsinsats inte är något hinder för att åstadkomma något unikt!

    Ha det gott Ulrika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Visst är det galet, men ack så roligt vi har trots att det tar lång tid, är tungjobbat och aldrig tycks bli riktigt klart nån gång. Kanske just därör det ger sån tillfredställelse?

      Radera
  5. Vilken härlig känsla att bli klar. Och vilket enormt projekt. Imitera fjället - jag är imponerad. Ska bli spännande att se bilder nästa år och kanske ännu mer om 2 år.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det skönt och man har hela tiden tankarna ett eller två år frammåt i tiden när man håller på samtidigt är man bara just här och nu. Märkligt ;)

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...