onsdag 8 juli 2015

Stumpery

Hastigt och lustigt är vi inne på tredje dagen av sköna semestern. Vi tar tag i vårt stumpery projekt på allvar nu när vi båda är lediga. Stubbar och stenar samlas i närområdet, det finns hur mycket som helst. Ett stort lass matjord har levererats hit och ska pytsas ut vad det lider. Det är tungt att släpa hem allt och kroppen får välbehövlig motion. Visst stramar och smärtar det, lite väl mycket både här och där, men med lite stretch och styrkeövningar släpper det otroligt snabbt. 

Vad är stumpery?
Stumpery kan beskrivas som ett område där gamla trädskelett ligger vackert utspridda med mossa och plantor som komplement. Ormbunkar är viktigast men även andra växter går för sig. 

Vi har inte besökt något liknande själva men vi har naturen som förebild och hittar mycket inspiration på nätet.




Vi gör nu ett tappert försök att skapa ett eget stumpery (sagoland) område. Där vi bygger är marken naturligt fuktig, vackra gamla stubbar finns fortfarande kvar, träd och buskar är på tillväxt för att ge skuggan. Den mest perfekta platsen!
För att kväva ogräset har marken täckts med  tidningar som i sin tur täcks med kompostmaterial, jord och stallgödsel. Vi bygger kanterna av sten och stockar.
Fler rapporter från projektet kommer.

Jobba på i trädgården!

12 kommentarer:

  1. Hei! Så spennende. Trær/røtter skaper veldig interessante former. Man kan ofte finne ulike skapninger i dem.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sedan tidigar dragit hem rötter som liknar något, nu kommer de att få sin rätta plats här i stumpery.
      //Ulrika

      Radera
  2. Hej tycker ni är otroliga med alla era olika planteringar i såväl stort som smått...
    hursomhelst så köpte jag en liten oxel planta av dig för en tre kanske fyra år sen och nu undrar jag om den ska beskäras nu eller ska jag vänta med det?
    Har du nån erfarenhet av Katsura träd? Ska den även beskäras som "liten" planta?
    Feberrot vet du nåt om den? Ja det var några funderingar,,,
    Lycka till iaf med sagolandet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med lite frågor! Oxel kan du beskära nu. Katsura ska inte beskäras alls. Feberrot har vi inte testat.
      //Ulrika

      Radera
    2. Tack för svar och ha en bra helg vare sig det regnar eller inte... :)
      / Lena

      Radera
  3. Hej Ulrika!

    Vilka fina naturskatter ni verkar ha i er omgivning, det kommer att bli jättefint. Ser fram emot fortsättningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har vi många skatter det gäller bara att hitta dem.;) Nu blir det skattjakt mest varje dag när vädret tillåter.
      //Ulrika

      Radera
  4. Vilket underbart inlägg! Den här måste jag få följa så skriv ofta om den och visa bilder! Jag kan redan se framför mig hur fint den blommar med en massa fina Primula och ormbunkar! Måste bli en syn för gudar och för resten av världen.

    Tack för en mycket inspirerande inlägg!
    /Anja
    .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra mitt bästa och peppra på med stumpery inlägg;) Nu när jag fått så fin uppmuntran.
      //Ulrika

      Radera
  5. Åhhh, vilket roligt sommarprojekt!
    Kommer att bli superfint!
    Ser fram emot att se det hela växa fram.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett av de roligare sommarprojekten, tycker jag! Är så glad för insprationen jag i min tur fick från Bloggen Hagtorpet! Det här lär ta tid så det blir många liknande inlägg i sommar.
      //Ulrika

      Radera
  6. Vilket kul och annorlunda projekt! Ska bli intressant att följa framöver. Såg ett inslag i ett trädgårdsprogram om ett stumpery, ni kommer verkligen att få ett fint sagoland.
    Kram Kristina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...